چندساعت تمرین موسیقی در طول روز کافی است؟

دی / ۲۶

چندساعت تمرین موسیقی در طول روز کافی است؟

/

سوالی که بیشتر مبتدیان از معلم خود می‌پرسند، این است که چندساعت تمرین موسیقی در طول روز کافی است. در جواب به این سوال هنرجویان، باید گفت، فرمول مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. زیرا افراد از نظر سن‌و‌سال، جنسیت، حالات روحی، توان جسمی و یا حتی اهداف خود، متفاوتند؛ اما نکته مهم و حیاتی تمرین مستمر است. حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که” نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود” در واقع موسیقی نیز مانند هر حرفه دیگری، نیاز به تلاش دارد و بدون تلاش مستمر نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید.

هدفمند باشید تا عذاب وجدان نداشته باشید

استمرار در یادگیری تمرینات نکته‌ای مهم و حیاتی است. تمرینات هدفمند ولی کوتاه مدت، به مراتب موثرتر از تمرینات بدون هدف و طولانی مدتی هستند که نه تنها مفید نبوده، بلکه باعث دلزدگی و خستگی جسمی و روحی هنرجو می‌شود. تمرین هدفمند به این معناست که شما می‌توانید در طول روز، مدت کوتاهی را به تمرین موسیقی اختصاص دهید و باقی روز را با خیال راحت و بدون عذاب وجدان به کار‌های روزانه خود بپردازید. حتی زمانی که مشغله و کار‌های روزمره زیاد هستند، حتما زمانی در طول روز وجود دارد که به تمرین اختصاص یابد. همواره به یاد داشته باشید، حتی با تمرین‌های کوچک، می توان به موفقیت‌های بزرگ دست یافت.

ذهن های آماده؛ شروع کننده های برتر

وقتی ناتان میلشتاین ویولونیست از معلمش لئوپولد آئر پرسید که چند ساعت در روز باید تمرین کرد، آئر در پاسخ به او گفت: اگر با انگشتانتان تمرین می‌کنید، به کل روز برای تمرین نیاز دارید، ولی اگر با ذهنتان تمرین کنید، تنها ۱-۲ ساعت در طول روز کافیست.همین نکته اهمیت ذهن در یادگیری موسیقی را روشن می‌سازد. در و اقع تمرینات باید معطوف به ذهن و علاقه باشند، و از روی اجبار و صرفا به منظور گذران وقت، تمرینات را انجام نداد. با ذهنی آماده، تمرینات را شروع کنید. این امر مستلزم تمرکز ذهنی بالایی است.

ذهن نیز مانند هر عضو از بدن، نیاز به آماده‌سازی دارد. در حین تمرینات، حتی زمانی که ذهن انسان خسته می‌شود، نیازمند استراحت است تا بتواند با سرعت و دقت بیشتری به تمرینات ادامه داد. تمرین کردن با ذهنی خسته، علاوه بر اتلاف وقت، فرایند یادگیری را کند می‌کند و این امر موجب کاهش اعتماد به نفس می‌شود. به علاوه باعث ایجاد عادات نامطلوبی در فرد می‌شود که تصحیح آن‌ها در آینده بسیار دشوار خواهد بود.

آمادگی جسمی؛ نکته‌ای تأثیرگذار

علاوه بر آمادگی ذهنی پیش از تمرین، آمادگی جسمی نیز بسیار تأثیرگذار است. بخش قابل توجهی از تمرین، باید معطوف به گرم کردن باشد. به عقیده‌ی بسیاری از نوازندگان، عضلات بدن و مفاصل انگشتان به زمانی در حدود ۴۰ دقیقه نیاز دارند تا کاملا گرم شده و به حداکثر بازدهی برسند.

حتی قبل از نواختن قطعات موسیقی نیز، این تمرینات و زمان لازم مهم و تأثیر‌گذار است. به خصوص که در ابتدای کار، بدن از انرژی بالایی برخوردار است. نرمش عضلانی در این مورد تأثیرگذار است.بسیاری از نوازندگان معتقدند اجرای گام و آرپژ قبل از اجرا، بهترین شیوه برای گرم کردن است. حتی نواختن فی‌البداهه نیز روشی برای گرم کردن است. هنگامی که نوازندگان بدون گرم کردن، شروع به نواختن می‌کنند، عضلات آن‌ها دچار فشار و کشیدگی زیاد می‌شود. علاوه بر این به‌دلیل عدم توانایی در اجرای درست قطعات، دلزده شده و اعتماد بنفس خود را از دست می‌دهند. انجام ورزش‌های کششی برای نوازندگان جزو واجبات امر می‌باشد. در واقع فرقی نمی‌کند که از کدام یک از این روش‌ها برای گرم کردن استفاده می‌شود. بلکه نکته مهم لازم‌الاجرا بودن این امر در ابتدای نواختن می‌باشد.

بهترین زمان ممکن برای تمرین موسیقی

اکثر افراد معتقدند که صبح‌ها به‌خصوص صبح‌های زود، بهترین زمان ممکن برای تمرین موسیقی است. اما در واقع این زمان در افراد مختلف، متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. معمولا زمان‌هایی مانند بعد از غذا خوردن، بعد از مشغله‌های بزرگ کاری، بعد از بگومگوها و حتی بعد از استرس، بدترین زمان ممکن برای یادگیری موسیقی است. چون ذهن انسان در این زمان‌ها خسته است و تنها قدرت حلاجی اتفاقات را دارد و نمی‌تواند روی تمرینات تمرکز کند. پس اولین نکته این است که بعد از قرارگیری در این موقعیت‌ها، به اندازه کافی استراحت کرد و اجازه داد تا ذهن به آرامش برسد.

هنرجویان با آزمون و خطا می‌توانند بهترین زمان ممکن برای تمرین کردن را در خود پیدا کنند. فقط باید به زبان بدن خود اعتماد کنند. این گونه شاهد پیشرفت در یادگیری خواهند بود.

پس از پیدا کردن ساعت مناسب، باید سعی شود هرروز در همان ساعت معین به تمرین پرداخت.این امر بخصوص در آموزش موسیقی به کودکان مهم است.زیرا علاوه بر تسریع در امر یادگیری، به آن‌ها می‌آموزد که وقت شناس و دقیق باشند.

استفاده از تجربه بزرگان

بزرگان موسیقی دنیا نیز به این نکته اذعان دارند، که هیچ‌گاه نباید بیش از اندازه تمرین کرد. به گفته هایفتز” تمرین بیش از حد، مانند بد تمرین کردن است” او حتی یک روز در هفته را استراحت می‌کرد و به تمرین نمی‌پرداخت. ایزایی ۳ ساعت تمرین در روز را توصیه می‌کرد.ایتزاک پرلمن، تمرین حداکثر ۵ دوره ۵۰ دقیقه ای را پیشنهاد می‌کرد.

نوازندگان باید ابتدا هدف خود را تعیین کنند. واضح است اگر می‌خواهید نوازنده ای حرفه‌ای شوید، نیاز به تمرین موسیقی بیشتری در طول روز دارید. باید به این نکته توجه کرد که نوازندگی چقدر برای شما مهم و حیاتی‌تر از سایر کارهای روزمره‌تان است. فقط باید به این نکته توجه کنید که یادگیری موسیقی امری تدریجی است و استمرار مهم‌ترین نکته است.

دسته بندی ها:مقالات