نکاتی طلایی برای نگه‌داری از گیتار

مهر / ۳۰

نکاتی طلایی برای نگه‌داری از گیتار

/

اگر شما در حال یادگیری گیتار هستید. باید علاوه بر اینکه به صورت مداوم و مستمر به تمرین می‌پردازید، از گیتار خود نیز به خوبی مراقبت کنید. چراکه بدون داشتن سازی استاندارد، تمرین‌های شما هیچ‌گاه مثمر ثمر نخواهد بود. از سوی دیگر به این نکته نیز باید توجه کنید که شما هر چقدر هم که مبلغ بالایی بابت خرید سازتان هزینه کنید تا زمانی که از آن به خوبی نگه‌داری نکرده و اصول آن را رعایت نکنید، ساز شما آسیب خواهد دید و صدای خوب و استانداردی از آن به گوش نمی‌رسد. با ما همراه باشید تا در این مقاله اصول مهم در نگه‌داری از گیتار را به شما آموزش دهیم.

تغییرات دما به گیتار شما آسیب می‌رساند

در وهله اول باید گیتار شما در فضایی با درجه دمایی مناسب باشد. دمای محیط برای نگه‌داری گیتار بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. هوای زیر ۱۰ درجه و بالای ۳۰ درجه می‌تواند برای ساز شما مشکل ایجاد کند و باعث ترک و تاب آن شود و صدای گیتارتان را از حالت استاندارد خارج کند. همچنین فراموش نکنید که هیچ‌گاه نباید گیتارتان را در کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی و یا مکان‌های مرطوب قرار دهید. با تهیه دستگاه رطوبت سنج، می‌توانید رطوبت اتاقی را که در آن گیتار قرار دارد را اندازه‌گیری کنید. اگر محیط بیش از حد خشک است، می توانید با استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز خانگی رطوبت اتاق را افزایش دهید. اگر هم رطوبت زیاد است می‌توانید رطوبت‌گیرهای موجود در بازار (پودرهای سیلیکاژل) را تهیه کنید، آنها را داخل گیتار یا هاردکیس (که به شدت تهیه آن را توصیه می‌کنیم) قرار دهید و از میزان رطوبت بکاهید. توجه داشته باشید گیتار را نباید زیاد به دستگاه رطوبت ساز نزدیک کنید، سعی کنید این دستگاه را دور از گیتار قرار دهید.

این نکات را جدی بگیرید

به جز قرار دادن گیتار در درجه حرارتی مناسب، باید آن را به طور مرتبط تمیز نگه دارید و اجازه ندهید گرد وغبار محیط به سازتان آسیب وارد کند این گردغبار ممکن است به بدنه و یا سیم گیتار شما بچسبند و در بلندمت فرسودگی و زنگ‌زدگی را برای بدنه و سیم‌های گیتار شما به همراه بیاورند. بهترین وسیله برای از بین بردن آلودگی و تمیز کردن سیم‌ها و بدنه گیتار استفاده از پارچه نخی نرم و خشک است. درصورتی‌که از گیتار به مدت کوتاهی استفاده نمی‌کنید (مثلا چند روز) بهتر است آن را روی پایه گیتار قرار داده یا داخل هاردکیس بگذارید. اگر به مدت طولانی از گیتار استفاده نمی‌کنید تمام سیم‌ها را دو سه دور شل کنید و آن را داخل هاردکیس قرار دهید و در آخر فراموش نکنید که هر ۳ یا ۴ ماه یک‌بار روی بدنه، پشت، بغل و سردسته گیتار را واکس مخصوص گیتار بمالید.

دسته بندی ها:مقالات