چرا هیچ وقت برای یادگیری موسیقی دیر نیست

تیر / ۱۱

چرا هیچ وقت برای یادگیری موسیقی دیر نیست

/

شاید شما هم جزء آن دسته‌ای هستید که فکر می‌کنند دیگر دیر شده است که بخواهید شروع به یادگیری یک ساز کنید. در این صورت بهتر است متن زیر را بخوانید و دوباره به این باور خود فکر کنید.

به تازگی دیدگاه افراد درباره‌ی یادگیری موسیقی تغییر کرده است. باور کلیشه‌ای در مورد یادگیری موسیقی این بود که مثلاً آموزش پیانو را باید از کودکی شروع کرد؛ یا مثلاً اینکه اگر در کودکی آموختن درام را شروع نکردید فایده‌ای ندارد که در بزرگسالی به دنبال آن بروید.

طبق داستانی که به تازگی در واشنگتون پست چاپ شده، بزرگسالان دیگر این کلیشه‌ها را کنار گذاشته‌اند. در این داستان که نویسنده‌ی آن تارا بهرام پور است، مثال‌های زیادی از افرادی مطرح شده است که در بزرگسالی به دنبال موسیقی رفته‌اند. چند مثال را در ادامه نقل قول می‌کنیم:

  • مارگو تورنینگ در سن ۷۰ سالگی شروع به آموختن درام کرد
  • بورلی تسوایبن اولین درس پیانوی خود را در دهه‌ی ۵۰ زندگی خود گرفت
  • سوزان شاند اولین ساز خود را که هارپسی کورد بود، در سن ۵۷ سالگی خریداری کرد

می‌پرسید چرا؟ خیلی ساده است، همیشه دوست داشتند به دنبال این سازها بروند.

در این داستان به مشکلات و در واقع چالش‌هایی اشاره شده است که فرد در سنین بالاتر با آن‌ها روبه‌رو می‌شود. از جمله‌ی این مشکلات می‌توان به هماهنگی، حافظه و دید چشم اشاره کرد؛ مشکلاتی که با بالا رفتن سن فرد با آنها دست به گریبان می‌شود. اما یاد گرفتن موسیقی در سنین بالا فقط جنبه‌ی منفی ندارد، نکات مثبتی هم می‌توان برای آن برشمرد. نکته‌ای که معلم‌های موسیقی متوجه شده‌اند این است که بزرگسالان در مقایسه کودکان انگیزه‌ی بیشتر و تمرکز بهتری برای یادگیری دارند؛ مفاهیم را بهتر متوجه می‌شوند و از تجربه‌های زندگی نیز در یادگیری خود بهره‌مند می‌شوند.

بهرام پور در داستان خود از یافته‌های مطالعات روانشناختی و عصب شناختی نیز استفاده کرده و به کتابی از گری مارکوس، استاد دانشگاه نیویورک در رشته‌ی روانشناسی و علوم اعصاب استناد کرده است. گری مارکوس در کتاب خود درباره‌ی یادگیری گیتار در سن ۴۰ سالگی به صراحت می‌گوید که این تفکر که افراد مسن‌تر نمی‌توانند نواختن یک ساز موسیقی جدید را یاد بگیرند، اشتباه و بی پایه و اساس است.

بنابراین، با توجه به مطالبی که گفته شده، سوالی که از شما می‌پرسیم این است: منتظر چه هستید؟ همین حالا شروع کنید و به سراغ ساز مورد علاقه‌تان بروید و به رویای خود جامه‌ی عمل بپوشانید!

دسته بندی ها:مقالات