چگونه معلم موسیقی خوب یا مدرسه‌ی موسیقی مناسب پیدا کنیم؟

تیر / ۱۸

چگونه معلم موسیقی خوب یا مدرسه‌ی موسیقی مناسب پیدا کنیم؟

/

چه برای فرزندتان به دنبال بهترین مدرسه‌ی موسیقی باشید چه برای خودتان به دنبال معلم موسیقی خوب می‌گردید تا مبانی موسیقی را بیاموزید، پیدا کردن معلم مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

درست است که هیجان‌زده هستید همه چیز را درباره‌ی موسیقی بیاموزید، اما گشتن در میان موسسات گوناگون و معلم‌های مختلف کار طاقت فرسایی است. بخت با شما یار است که این مطلب را می‌خوانید، چون ما تکلیف خود را انجام داده‌ایم و محدوده‌ی انتخاب را برایتان کوچک‌تر کرده‌ایم.

در این مطلب تمام آنچه باید بدانید پوشش داده‌ایم: از اینکه چطور باید معلم یا مدرسه‌ی موسیقی پیدا کنید تا جزئیات دیگری که قبل از انتخاب باید بررسی کنید. در سطرهای آینده مطالب زیر را خواهید آموخت:

  • اهمیت پیشینه‌ی معلم و توانایی‌های آموزشی او
  • ویژگی‌های شخصیتی که باید مد نظر قرار دهید
  • موقع درس به دنبال چه چیزهایی باشید

در انتها، معیارهای پایه‌ای که باید در نظر بگیرید تا معلم یا مدرسه‌ی مناسب خود را پیدا کنید، مطرح می‌کنیم.

اهمیت معلم خوب

مهم‌ترین جنبه‌ی یادگیری موفق موسیقی این است که معلمی با تجربه و دانا انتخاب کنید؛ فردی که مهارت‌های کافی و شخصیتی سازگار با شخصیت شما داشته باشد. مهارت‌ها، تکنیک‌ها و اشتیاق معلم موسیقی به آموزش نقش مهمی در نحوه‌ی تدریس او ایفا می‌کنند.

چه به دنبال معلم خصوصی باشید یا بخواهید در مدرسه‌ی موسیقی ثبت نام کنید، چند شرط پایه و غیر قابل بحث هست که باید به عنوان استاندارد در نظر بگیرید تا دوره‌ی آموزشی‌تان موفقیت آمیز باشد. این شرایط شامل پیشینه‌ی معلم، توانایی‌های وی و اولویت‌های شخصیتی شما می‌شوند. در ادامه هر کدام از این موارد را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

پیشینه

پیشینه‌ی معلم موسیقی شامل تحصیلات وی در موسیقی، تجربه‌ی او و سطح مهارتی‌اش می‌شود.

تحصیلات

فکر خوبی است که همیشه به دنبال معلمی باشید که تحصیلات خود را در رشته‌ی موسیقی انجام داده و مدرک دانشگاهی دارد (حتی اینکه در دانشگاهی معروف درس خوانده باشد)، اما اگر معلمی مدرک دانشگاهی نداشت، نترسید. معلم‌های بسیاری هستند که درک خوبی از تئوری و فنون موسیقی دارند اما آموزش خصوصی دیده‌اند. با وجود این، درباره‌ی پیشینه‌ی تحصیلی معلم احتمالی خود در زمینه‌ی موسیقی پرس و جو کنید تا سطح آموزش رسمی وی را بدانید.

تجربه

برای انتخاب معلم موسیقی، تجربه نیز به اندازه‌ی پیشینه‌ی آموزشی و تحصیلی دارای اهمیت است. تحصیلات یک چیز است و استفاده از آن تحصیلات در دنیای واقعی چیزی دیگر است. تجربه می‌تواند شامل اجرا در گروه، ارکستر، تک‌نوازی و اجراهای دیگر باشد. همچنین اگر معلمی سابقه‌ی تدریس موسیقی داشته باشد، امتیازی مضاعف محسوب می‌شود.

سطح مهارت

سطح مهارت معلم موسیقی عامل مهمی در انتخاب اوست. مثلاً اگر درام نواز سطح متوسط هستید و معلمی بگیرید که چندان از شما بالاتر نیست، خیلی زود به حدی می‌رسید که آن معلم دیگر چیزی ندارد به شما آموزش دهد. بسیاری از هنرجوهای موسیقی وقتی سطح مهارتی‌شان بالا می‌رود، معلم خود را عوض می‌کنند. اگر معلمی پیدا کنید که سطح مهارتی‌اش خیلی از شما بالاتر است، می‌توانید تناوب تغییر معلم را پایین بیاورید.

نظرهای خوب و توصیه‌ها

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه مطمئن باشید معلمی خوب است، توصیه‌های دیگران است. اگر نتوانید رفرنس یا معرفی برای معلمی پیدا کنید، باید نگران شوید. شبکه‌های اجتماعی، دوستان، خانواده و موسسات حرفه‌ای ابزارهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای بررسی نظرها و توصیه‌هایی که در مورد معلمی شده است، بهره‌مند شوید.

توانایی‌های تدریس

حالا که مبانی لازم برای بررسی پیشینه‌ی معلم موسیقی را دارید، به سراغ معیار بعدی می‌رویم: توانایی‌های تدریس. تدریس به خودی خود یک مهارت است که از اجزای مهمی تشکیل شده است. در ادامه این اجزا را بررسی می‌کنیم.

دروس مبتنی بر برنامه‌ی آموزشی خوب

باید به خاطر بسپارید که معلم‌های موسیقی نیز مثل افراد دیگر ویژگی‌های شخصیتی مختلفی دارند. در نتیجه تمام معلم‌های موسیقی برنامه‌ی آموزشی یکسانی ندارند؛ اما مهم این است که از برنامه‌ی آموزشی خوبی استفاده کنند. برنامه‌ی آموزشی خوش ساختار اگر به درستی استفاده شود عناصر پایه که هنرجو برای یادگیری مؤثر و کارآمد نیاز دارد، فراهم خواهد کرد.

استراتژی‌های آموزشی تطبیق پذیر

معلم موسیقی خوب باید بتواند برنامه‌های درسی را طوری تدوین کند که با نیازهای فردی هنرجو متناسب باشد و در عین حال استانداردهای برنامه‌ی آموزشی را پوشش دهد.

انتقال درست

معلم موسیقی خوب باید بتواند دانش خود را به خوبی انتقال دهد و هدفی مشخص برای هنرجویان خود در ذهن داشته باشد.

صبوری

صبوری مهارتی حیاتی است که تمام معلم‌های موسیقی باید از آن برخوردار باشند. معلم خوب می‌داند که مهارت در موسیقی مستلزم زمان بسیار و تکرار فراوان است.

کلام آخر

درست است که موسیقی معمولاً برای سرگرمی است، اما اگر همان انتظاراتی که از معلم آکادمیک دارید از معلم موسیقی نداشته باشید، ممکن است پول و وقت خود را دور بریزید. معلم خوب موسیقی فردی «باحال» که چند «ترفندی» را که طی چند سال یاد گرفته به شما نشان می‌دهد، نیست. معلم موسیقی نیز باید مانند معلم آکادمیک سختگیر باشد و بعد از اتمام دوره، چیزی از وقتی که گذاشته‌اید به دست آورید.

دسته بندی ها:مقالات