معرفی ساز گیتار

تیر / ۲۵

معرفی ساز گیتار

/

تاریخچه گیتار

گیتار را می‌توان یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیای موسیقی دانست، که در طول تاریخ در تمامی سبک‌ها و فرهنگ‌ها به‌خوبی ایفای نقش کرده است. شاید همین صدای گرم که از گذشته تاکنون در تمامی پهنه‌ی این سیاره‌ی سبز شنیده‌شده و از دستان خدایان و اساطیر گذشته و تا راک استار های عصر مدرن سفر کرده است، دلیلی باشد برای نامعلوم بودن سرگذشت دقیق این صدای محبوب.
ما در اینجا چند تاریخچه را که منبع دقیق علمی داشته و صحت آن بیش‌تر قابل‌قبول بوده ذکر کرده‌ایم. شما انتخاب کنید که گیتارتان از سرزمین زیتون و اساطیر آمده باشد یا تحفه‌ای باشد از فرهنگ بین‌النهرین و مشرق زمین و یا از آن نزدیک‌تر، سازی که بتوان آن را هم‌وطن صدا زد.
لیر را می‌توان یکی از قدیم‌ترین سازهای تاریخ و درواقع از اولین ابزاری دانست که بشر برای تولید صدای موزون از آن استفاده کرده است. سرمنشأ لیر به یونان باز می‌گردد، این ساز از مجموعه‌ای از سیم‌ها با طول مساوی تشکیل شده بود. لیر خود دو نوع لیرا و کیتارا تقسیم‌بندی می‌شد. عده ای مبدأ پیدایش گیتار را کیتارای یونانی می‌دانند. سازی که از یونان به روم برده شد و رومی‌های عاشق شعر آن را به همه‌ی دنیا صادر کردند.
ساز عود را می‌توان یکی از ارزشمندترین، هدایای فرهنگ مشرق زمین به غرب دانست. به گفته‌ی اینگرید ذهبی، پس از سفر طولانی عود از سرزمین‌های اعراب و یهود به اروپا، این ساز چنان در فرهنگ غرب رواج پیدا کرد که پس از چند سال، اروپاییان عود را ساز محلی خود می‌دانستند. همین امر سرمنشأ و عامل پیدایش ساز گیتار بود. البته شکل گیتار ساخته‌شده در اسپانیا، از گیتارهای امروزی کوچک‌تر بود و آن را ویولا می‌نامیدند.
عده ای نیز با توجه به نام این ساز و همچنین شواهد تاریخی، ساز چهارتار را، مادر گیتار کلاسیک دانسته و محل تولد گیتار را ایران می‌دانند. دایره المعارف آمریکا دراین‌باره نوشته است: گیتار در قرن ۱۲ میلادی و توسط اعراب از ایران به اسپانیا برده شد.

انواع ساز گیتار

انواع گیتار

گیتار کلاسیک، مادر گیتارهای فلزی

شاید اگر طرفدار سبک راک و متال باشید یا به هر جهت موسیقی کلاسیک و سمفونی‌های تاریخی برایتان خسته‌کننده باشد، اسم گیتار کلاسیک شما را به سمت و سویی از تاریخ موسیقی ببرد که با سلیقه‌ی شما هماهنگ نیست. این یک باور اشتباه است. گیتار کلاسیک برخلاف نامش در تمامی سبک‌های موسیقی کاربرد دارد. البته بیشتر برای تک‌نوازی.
زادگاه این ساز و ریشه‌ی آن به فرهنگ اسپانیایی برمی‌گردد.
این ساز زهی شش سیم فلزی و سه سیم نایلونی دارد و برخلاف دیگر اعضای خانواده‌ی خود با انگشت نواخته می‌شود. (برای نواختن گیتار الکتریک و استیل از مضراب یا پیک کمک می‌گیرند)
بدنه‌ی چوبی این ساز از چوب سرو ساخته‌شده است. برای ساخت صفحه‌ی صدای گیتار کلاسیک از چوب spruce یا ceder استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید سازتان صدای گرم‌تری داشته باشد، چوب ceder می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، البته باید دقت داشته باشید، این نوع چوب صدای کم‌تری دارد. صفحه‌ی پشتی و اطراف ساز، با توجه به ساختمان آن، نیاز به استحکام بالاتری دارد. همین امر باعث شده که سازندگان گیتار، برای ساخت این بخش معمولاً از چوب رزوود یا چوب‌هایی با استحکام بالا به نسبت سایر بخش‌های ساز استفاده کنند.
چرا گیتار کلاسیک؟
اگر می‌خواهید آموزش گیتار را شروع کنید، گیتار کلاسیک می‌تواند انتخاب خوبی باشد، اما این‌یک اصل مطلق نیست. به عبارتی شما آزاد هستید که از هر نوع گیتاری برای شروع نواختن استفاده کنید. اما شاید گیتار کلاسیک بخصوص برای نوازندگان کم سن و سال مزیت‌هایی داشته باشد که در ادامه با آن‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد.
ممکن است علاقه‌ی ما به یک ساز، تنها پیش از نواختن آن و به‌نوعی تلاش برای یادگیری باشد. پس برای شروع انتخاب سازی با قیمت مناسب، بهترین راهکار است. گیتار کلاسیک به نسبت سایر سازها نمونه‌های ارزان‌قیمت بیش‌تری در بازار دارد. البته این بدان معنا نیست که سازهایی باکیفیت و حرفه ای در این زمینه کمتر یافت می‌شود.
مورد دوم سیم‌های نایلونی این ساز است. حس نرمی این ساز در برخورد با انگشتان، آموزش و نواختن آن را راحت‌تر می‌کند.
البته باید توجه داشته باشید که این ویژگی اگرچه از سویی نواختن را آسان‌تر می‌کند اما باعث می‌شود نواختن سبک‌هایی مانند راک و بلوز با گیتار کلاسیک ممکن نباشد.
شما باید بدانید که می‌خواهید یک راک استار باشید یا درون یک قطعه کلاسیک غرق شوید. اگر بخواهید ملودی و آکورد را هم‌زمان اجرا کنید، گیتار کلاسیک بهترین انتخاب است.

گیتار فلامنکو

گیتار فلامنکو عضوی از خانواده‌ی گیتار آکوستیک است اما با ملیتی اسپانیایی. ریشه‌ی پیدایش ساز فلامنکو همان‌طور که از نامش پیداست، به موسیقی و سبک فلامنکو برمی‌گردد. در حقیقت این گیتار زمانی پا به دنیای موسیقی گذاشت که اسپانیایی‌ها شروع به استفاده از سایر سازها در این سبک از موسیقی کردند. گیتار فلامنکو به‌سرعت جای خود را در این سبک باز کرد، به شکلی که امروزه هیچ رقصنده‌ی فلامنکویی قادر نیست بدون ضربه‌های گیتار پاهای خود را روی زمین بکوبد.
فلامنکو تفاوت چندانی با گیتار کلاسیک ندارد، برای تشخیص این دو کافی است نگاهی به رنگ بدنه‌ی چوبی گیتار بیاندازید. گیتارهایی با رنگ قهوه ایی تیره معمولاً کلاسیک هستند اما اگر گیتاری با رنگ زرد و روشن از دوستتان هدیه ای گرفته‌اید، او بدون شک طرفدار سبک فلامنکو بوده است.
علاوه بر این کافی است کمی به صدای ساز گوش دهید، گیتار کلاسیک معمولاً صدای ملایم‌تری دارد و هر نت به‌تدریج رو به سکوت می‌رود، به عبارتی نت‌ها ماندگاری بیش‌تری دارند.
در فلامنکو نت‌ها بلند و سریع اجرا می‌شوند تا بتوانند با رقص و ضربات پا هماهنگ باشند.

گیتار آکوستیک

به‌طورکلی گیتاری که برای تأمین صدای خود تنها از بدنه‌ی چوبی کمک بگیرد را می‌توان گیتار آکوستیک نامید. همین امر باعث شده در بسیاری از تقسیم‌بندی ها گیتار کلاسیک، عضوی از خانواده گیتارهای آکوستیک محسوب شود. اما گیتار آکوستیک تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت گیتار آکوستیک و گیتار کلاسیک

این گیتار مانند نوع کلاسیک از شش سیم تشکیل‌شده، البته برخلاف گیتار کلاسیک تمامی سیم‌ها در این نوع فلزی هستند. سیم‌های فلزی در این ساز باعث شده تا گیتار آکوستیک به نسبت کلاسیک و فلامنکو طنین زنگ‌دارتری داشته باشد. اگر عاشق سبک بلوز، کانتری یا راک هستید، آکوستیک می‌تواند شروع خوبی برای ورود به موسیقی باشد.
علاوه بر این شکل ظاهری این دو ساز نیز با هم تفاوت دارد. دسته گیتار آکوستیک باریک‌تر از گیتار کلاسیک است. همین ویژگی باعث شده فاصله سیم‌ها از یکدیگر در این گیتار کمتر از گیتار کلاسیک باشد. سیم‌های گیتار کلاسیک به‌وسیله گره به خرک متصل شده‌اند. در گیتار آکوستیک به علت کشش زیاد سیم‌ها، سیم‌ها با میخ به خرک متصل و محکم شده اند. اگر یک نوازنده حرفه ای باشید آکوستیک قابلیت اجرای تکنیک های بیش‌تری به نسبت نوع کلاسیک را داراست. البته باید توجه داشته باشید نواختن با سازی که تمام سیم‌های آن فلزی است به نسبت نوع نایلونی سخت‌تر است.

گیتار الکتریک

اگر یک متال هد هستید، همین حالا برای یادگیری گیتار الکتریک اقدام کنید. این ساز، پرهیاهوترین و جوان‌ترین عضو خانواده‌ی مشهور گیتار است. از لحاظ شکل ظاهری تفاوت چندانی با نوع آکوستیک ندارد اما برای تولید صدا از تقویت‌کننده یا آمپلی‌فایر استفاده می‌کند. از این ساز می‌توان در بسیاری از سبک‌ها استفاده کرد، اما معمولاً ساز تخصصی راک استارها و گروه‌های متال و بلوز است. اگر قصد تمرین کردن در خانه را دارید، نگران نباشید. برای نواختن گیتار الکتریک حتماً نیازی به استفاده از آمپلی‌فایر نیست، درواقع می‌توان گیتار الکتریک را مانند گیتار آکوستیک نواخت، اما با دامنه‌ی صدای خیلی کمتر.

گیتار بیس

گیتار بیس نوع خاصی از گیتار الکتریک است که برخلاف سایر گیتارها از ۴ سیم تشکیل‌شده است. از سایر گیتارهای الکتریک سنگین‌تر است. بیس صدای بسیار بم و عمیقی دارد، همین ویژگی باعث محبوبیت بیشتر این ساز به نسبت سایر گیتارها شده است.
اگر می‌خواهید یک بیسیست چیره‌دست شوید، عجله نکنید، بیس برخلاف محبوبیت و صدای عجیبش ساز مناسبی برای تک‌نوازی نیست و معمولاً با یک گیتار اصلی همراه می‌شود. در اصل بیس شاید، پادشاه اجرای نت‌های یکتا باشد، اما برای یک تازه‌کار ساز مناسبی نیست.

برای شروع چه گیتاری مناسب است؟

یادگیری گیتار

با توجه به مطالب عنوان شده، در ابتدا بهتر است علایق و سبک موردنظرتان را بشناسید. معمولاً بسیاری از افراد گیتار کلاسیک را برای شروع پیشنهاد می‌دهند، اما ما به شما می‌گوییم همه‌چیز به هدف و علایقتان بستگی دارد. توانایی‌های خود را بسنجید و از شروع کردن واهمه نداشته باشید. عشق به موسیقی مهم‌ترین محرک و اصلی‌ترین راه رسیدن به پاسخ این پرسش است. علاوه بر این حتماً از یک مشاور و استاد مجرب کمک بگیرید.
آموزشگاه مهرورزان با گروهی از اساتید مجرب و باتجربه‌ی گیتار، در تمامی رشته‌های ذکرشده، آماده پذیرش هنرجو است.
از مشغله کاری نترسید، ما زمان را برای رسیدن به رویاهای شما، تنظیم می‌کنیم. کافی است با ما تماس بگیرید.
اگر حس می‌کنید کودکتان هنوز آمادگی لازم برای فراگیری گیتار را ندارد، به اساتید باتجربه آموزشگاه مهرورزان اعتماد کنید.
آموزشگاه مهرورزان باتجربه‌ای موفق در آموزش انواع سازها، با ارائه کلاس آموزش گیتار، آماده تحقق به رویاهای شماست.

دسته بندی ها:مقالات