از شناختن تا خریدن، معرفی انواع مختلف پیانو

اردیبهشت / ۱۱

از شناختن تا خریدن، معرفی انواع مختلف پیانو

/

آیا راجع به انواع و سبک‌های مختلف پیانو چیزی می‌دانید؟ آیا می‌دانید که چرا این ساز ظریف، تا این اندازه گران است و چطور می‌توان سازی خرید که با بودجه و سبک مورد علاقه‌ی شما سازگار باشد؟

در ادامه قرار است با انواع پیانو آشنا شوید و قیمت آن‌ها را بدانید. به این ترتیب بالاخره می‌توانید پیانوی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید و در یک آموزشگاه موسیقی مناسب، ثبت نام نمایید.

پیانو در سال ۱۷۰۹ در ایتالیا توسط سازنده‌ی ساز، Bartolomeo di Francesco Cristofori اختراع شد. او آن را gravicèmbalo col piano e forte نام‌گذاری کرد که به معنی “تار با صدای بلند و نرم” است.

بعداً نام آن را کوتاه کردند و  در نهایت، “fortepiano”  و در آخر فقط “پیانو” نامیده شد. نزدیک به یک قرن، فقط اشراف و سلطنتی‌ها می توانستند از عهده‌ی خرید آن برآیند، زیرا مدل های اولیه بسیار گران بودند.

البته هنوز هم قیمت بالای این ساز زیبا، حسرت خرید و نواختن پیانو را به دل خیلی از افراد می‌گذارد. اما چه کنیم که هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی بی علت!

حالا که کمی راجع به تاریخ اختراع پیانو می‌دانید، وقت آن رسیده که راجع به انواع مختلف ساز پیانو نیز اطلاعات مناسبی داشته باشید. پس به خواندن این مقاله ادامه دهید.

پیانو دیواری

پیانوهای دیواری از رایج‌ترین پیانوهای موجود در بازار هستند. پیانوی دیواری خیلی راحت‌تر از خواهر بزرگتر خود یعنی Grand Piano می‌تواند در خانه یا ساختمان شخصی جای بگیرد. آن‌ها لزوماً کوچک نیستند. اما از پیانوهای Grand کوچک‌تر هستند.

شما خیلی راحت می‌توانید پیانوی دیواری را درست در کنار دیوار نصب کنید. این به شما امکان می‌دهد پیانو را در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید و با دردسرهای پیانوهای Grand روبه‌رو نشوید.

این پیانوها برای اجرای زنده جالب نیستند. زیرا پیانیست برای مشاهده‌ی تماشاگران با مشکل رو‌به‌رو می‌شود. چون در این حالت، پیانیست باید به دیواره‌ی پیانو خیره شود. این پیانوها بیشتر در خانه‌ها، مدارس یا کلیسا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بزرگترین تفاوت پیانوی دیواری و پیانو grand در این است که تارها و اکشن در این ساز، عمودی است. در نتیجه ، پیانوی دیواری، نسبت به پیانوی Grand کاملاً متفاوت عمل می‌کند. شما این تفاوت را هنگام نواختن آن حس می‌کنید.

خصوصا اگر فقط با یکی از این دو پیانو، نواخته باشید و به ان عادت کرده باشید. در بیشتر مواقع می‌توانید هر دو پیانو را به یک شیوه بنوازید. اما هنگام ضربه زدن به کلیدهای پیانوی دیواری، احساسی متفاوت را تجربه خواهید کرد.

این پیانوها در سبک و اندازه‌های مختلفی یافت می‌شوند. با اینکه پیانوهای دیواری مقرون به صرفه هستند، همچنان ساز گرانی به شمار می‌روند.

آموزش پیانو

پیانوهای Grand

بسیاری از افراد سال‌ها پول خود را برای خرید این نوع پیانو پس انداز می‌کنند. این سازها به سبکی خلاقانه طراحی شده‌اند و قیمت آن‌ها با صنایع دست‌ساز عتیقه و آنتیک، برابری می‌کند. مطمئناً پیانوی Grand یک مورد لوکس است. اما با این حال، یک پیانیست به خوبی می‌تواند از آن استفاده کند. این پیانوهای خوب برای اجرای زنده و آهنگسازی مناسب هستند. پس معمولا نوازنده‌های جدی قصد دارند صاحب یکی از این پیانوها شوند.

همانطور که انتظار می‌رود، پیانوی Grand بسیار بزرگ است. خرید این پیانو برای بسیاری از افراد عملی نخواهد بود؛ زیرا فضای قابل توجهی را اشغال خواهد کرد. قیمت این نوع پیانو می‌تواند برای بسیاری از افراد بالا باشد. اگر شما گاها پیانو می‌نوازید؛ این پیانوی گران قیمت و سلطنتی برای شما مناسب نخواهد بود.

معمولا موسیقیدانان حرفه‌ای یا افرادی که علاقه بسیار زیادی به تدریس و آموزش پیانو دارند، برای خرید پیانوی Grand  اقدام می‌کنند. البته شایان ذکر است، صدایی که از یک پیانوی Grand پخش می‌شود، بسیار زیبا و ظریف است.

از این قابلیت می‌توان برای نواختن برخی از با احساس‌ترین آهنگ‌ها استفاده کرد. بنابراین، این پیانو برای بسیاری از پیانیست‌ها ارزش زیادی خواهد داشت.

پیانوهای دیجیتال

اگرچه بسیاری از افراد پیانوی دیجیتال را به هیچ عنوان یک پیانوی واقعی نمی‌دانند، اما این پیانوها نیز قطعاً نقش خود را در دنیای پیانو ایفا می‌کنند. سبک عملکرد این پیانوها با پیانوی سنتی متفاوت است.

اما می‌توانند صدایی مشابه ایجاد کنند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که پیانوهای دیجیتال را «صفحه کلید» بنامند، اما این پیانوها احساس و آهنگ تولید شده توسط پیانوهای سنتی را تا حد زیادی تقلید می‌کنند. پیانوهای دیجیتال سال‌های زیادی است که در صنعت موسیقی وجود دارند و به عنوان یک ساز موسیقی دیجیتالی و با کیفیت به شمار می‌روند.

اگر از پیانوی دیجیتالی پیشرفته‌ای استفاده کنید، واقعا احساس می‌کنید که در حال نواختن یک پیانوی واقعی و سنتی هستید. سازندگان این پیانوها، کلیدها را طوری طراحی کرده‌اند تا واقعا سنگین باشند و حس نواختن یک پیانوی واقعی را تداعی کنند.

اگرچه به هر حال تفاوت‌های زیادی با پیانوهای سنتی دارند، اما بسیار مقرون به صرفه هستند. پس جز اشراف‌زادگان، خانواده‌های معمولی‌تر نیز می‌توانند نواختن پیانو را تجربه کنند.

برخی از پیانوهای دیجیتالی را می‌توان دستگاهی هوشمند به شمار آورد یا آن‌ها را به ابزار دیجیتالی و هوشمند متصل کرد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا به عملکردهای خاصی از پیانو دسترسی پیدا کنید و با تنظیمات بازی کنید. همچنین می‌توانید جلسات موسیقی خود را ضبط کنید تا دوباره به آن‌ها گوش کنید.

به این ترتیب می‌توانید مهارت خود در نواختن موسیقی را بررسی نمایید. مزیت خوب پیانوی دیجیتال، امکانات زیاد آن است. امکاناتی که در یک پیانوی سنتی وجود ندارد.

پیانو اسباب‌بازی کودکانه

اگر فرزندی دارید، خریدن یکی از این پیانوهای اسباب بازی که در بازار وجود دارد، ممکن است مفید باشد. اگر به نواختن پیانو روی آورده‌اید، ممکن است کودکتان نیز به نواختن ترغیب شود. فرزندتان مطمئنا شما را به شدت تحسین می‌کند و می‌خواهد پا به پای شما با کلاس آموزش پیانو، پیش برود. شما نمی‌توانید یک پیانوی دیجیتال یا گرند واقعی را زیر دست فرزندتان به امان خدا رها کنید. این کاملا قابل درک است، اما پیانوهای اسباب‌بازی می‌توانند او را برای آینده‌ای نزدیک آماده کنند.

اگرچه بیشتر این پیانوهای اسباب بازی امکانات محدودی دارند، اما می‌توانند سرگرم کننده باشد. پیانوهای اسباب‌بازی باکیفیت، چندین آهنگ مختلف را اجرا می‌کنند. بنابراین کودک شما احساس می‌کند که آهنگی زیبا را می‌نوازد. البته به احتمال زیاد، فرزند شما نمی‌داند که دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و فقط کلیدها را فشار می‌دهد یا ادای شما را درمی‌آورد.

پیانوهای اسباب بازی باکیفیت و پیشرفته، نیمکت و صندلی دارند. پس کودک شما نیز می‌تواند دقیقاً مانند یک پیانیست واقعی، بازی کند. این یک اسباب بازی بسیار سرگرم کننده است که به شما کمک می‌کند تا تصورات کودکتان را به واقعیت تبدیل کنید.

بسیاری از افرادی که برای کودک خود پیانوی اسباب بازی خریده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که کودک آن‌ها در نهایت به پیانو علاقه زیادی پیدا کرده است. پس در پایان مایل به ثبت نام در آموزشگاه موسیقی و یادگیری واقعی پیانو است. اگر فرزند شما به یادگیری موسیقی علاقه نشان می‌دهد ولی هنوز خیلی کوچک است، پس از این اسباب‌بازی‌ها برای تشویق او استفاده کنید.

این پیانوها خیلی بزرگ نیستند، پس فضای زیادی از اتاق خانه را اشغال نمی‌کنند. این یک اسباب بازی مفید و دوست داشتنی خواهد بود می‌تواند کودک شما را تا سال‌ها سرگرم کند.

سخن آخر

به خاطر داشته باشید که یک پیانوی اسباب بازی برای همیشه دوام نخواهد داشت. چون اکثراً از قطعات پلاستیکی ساخته شده است. بنابراین در طول زمان کلیدها و قطعات فرسوده می‌شوند. طول عمر پیانوی اسباب بازی بستگی به این دارد که کودک شما چگونه با آن بازی کند. اما یادتان نرود که این یک پیانوی اسباب بازی است و نسبت به پیانوهای واقعی، اصلا قیمتی ندارد.

پس اکثر افراد می‌توانند چنین پیانویی را برای فرزند خود تهیه و او را خوشحال کنند.

به یاد داشته باشید، پیانوها علاوه بر نوع، در سبک‌های مختلفی وجود دارند. هر سبک به عنوان زیرگروهی از پیانوهای اصلی به شمار می‌رود. برای مثال می‌توان به پیانو اسپینت، کنسول پیانو، پیانو استدیویی، baby Grand، medium grand، parlor gran و concert grand اشاره کرد. این پیانوها در قیمت‌های مختلف روانه‌ی بازار شده‌اند.

اما جالب است بدانید که در این میان، پیانو کریستال «Crystal Piano» گران‌ترین پیانو محسوب می‌شود و با قیمت ۳.۲۲ میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد. این ساز از بدنه‌ای شفاف برخوردار بوده و توسط سازنده‌ی کانادایی Heintzman Pianos  طراحی شده است. این پیانو برای اولین بار، در جریان بازی‌های المپیک پکن ۲۰۰۸ توسط پیانویست چینی، Lang Lang پخش شد.

دسته بندی ها:پیانو, مقالات