از چه سنی کودکان آماده یادگیری پیانو می‌شوند؟

شهریور / ۰۹

از چه سنی کودکان آماده یادگیری پیانو می‌شوند؟

/

پُرواضح است که یادگیری در سنین پایین بسیار راحت‌تر بوده و روند رو به رشد سریع‌تری دارد. بسیاری از بزرگان موسیقی جهان، آموختن موسیقی را از دوران کودکی آغاز کرده‌اند. برخی از متخصصان بر این باور هستند که بعد از آموزش الفبا، زمان مناسبی برای آموزش پیانو به کودکان است اما برخی دیگر از کارشناسان معتقد هستند که اگر کودک بتواند نت‌ها و علایم موسیقی را تشخیص دهد، می‌تواند آموزش پیانو را آغاز کند. بنابراین در حالت نرمال سن بالای شش سال مناسب برای یادگیری پیانو است اما اگر می‌خواهید کودکتان در سنی کمتر از ۶ سال یادگیری پیانو را آغاز کند، باید قادر به تشخیص اشکال مختلف از هم باشد.

انجام یک تست ساده

برای دریافتن این موضوع که آیا کودک زیر ۶ سال آماده یادگیری پیانو هست یا خیر آزمون‌های مختلفی می‌توان از او گرفت. به طور مثال یکی از تست‌هایی که از کودکان گرفته می‌شود، این است که از کودک می‌خواهند با نگاه کردن به کلاویه‌های پیانو، دسته‌های دو تایی کلاویه‌های مشکی را تشخیص داده و روی آنها را با تعدادی کارت بپوشاند. اگر کودک با چند بار تلاش موفق به اینکار نشد، به این معنی است که باید صبر کنید.

متد سوزوکی: اول شخصیت بعد مهارت

به لحاظ متد آموزش می‌توان کودکان را از سن ۳ سالگی به آموزش پیانو ترغیب کرد.  یکی از معروف‌ترین متدهایی که برای آموزش پیانو به کودکان استفاده می‌شود، روش سوزوکی است. روش سوزوکی در اواسط قرن بیستم و توسط شینیچی سوزوکی؛ یک ویولونیست ژاپنی، ارائه شد. سوزوکی سعی داشت که زندگی کودکان سرزمینش را بعد از خاطره تلخ جنگ جهانی دوم، زیبا کند. بنابراین تلاش کرد تا متدی کاربردی برای آموزش موسیقی به آنها یاد دهد.

اصول یادگیری سوزوکی

برنامه کلاس‌های سوزوکی بر مبنای مفاهیم زیر برگزار می‌شد

  1. تمامی کودکان قدرت یادگیری دارند.
  2. توانایی در سنین کودکی شکل می‎گیرد.
  3. محیط مناسب باعث رشد صحیح می‌شود.
  4. کودکان از یکدیگر یاد می‌گیرند.
  5. مشارکت والدین در آموزشی به کودک اجباری است.
  6. تشویق‌کردن کودک ضروری است.
دسته بندی ها:مقالات