بهترین قطعاتی که با گیتار نواخته شده است

اردیبهشت / ۱۳

بهترین قطعاتی که با گیتار نواخته شده است

/

معمولا گیتاریست‌ها در یک موضوع تفاهم نظر دارند. آن هم این است که گاهی دلشان می‌خواهد با گیتار الکتریکی انقدر جیغ بزنند و راک بنوازند که انگشتشان زخم شود. اما گاهی هم می‌خواهند با گیتار اکوستیک، آهنگ‌های زیبا و ملایم‌تری اجرا کنند.

در حقیقت، گیتاریست‌ها می‌توانند از هر آهنگی الهام بگیرند و اثر زیبایی خلق کنند. فرقی نمی‌کند که راک یا پاپ باشد.

هر آهنگی می‌تواند آن‌ها را به وجد بیاورد تا انگشتان هنرمند خود را روی تارهای سیمی گیتار بکشند و زیبایی خلق کنند. البته برخی گیتاریست‌ها آنقدر درگیر کلاس‌های آموزش گیتار می‌شوند که اصل کار را فراموش می‌کنند. اصل کار هم  در لذت بردن از نواختن گیتار نهفته است.

اما این روزها چطور می‌توان الهام گرفت و قطعه‌ی زیبایی نواخت؟ آیا تا به حال سعی کرده‌اید که از بهترین و زیباترین قطعه‌های گیتار در دنیا تقلید کنید؟ تا کی قرار است بترسید و صرفا طبق تمرینات آموزشگاه موسیقی پیش بروید؟

یک گیتاریست باید از نواختن گیتار لذت ببرد. نه که به آن به شکل یک وظیفه‌ی تکراری و خسته‌کننده نگاه کند. ما هم قصد داریم در این مقاله، انگیزه‌ی گیتار نواختن را به دل شما برگردانیم. می‌پرسید چگونه؟

بهترین قطعات گیتار از نزدیک!

قرار است بهترین و زیباترین قطعه‌های گیتار در دنیا را به شما معرفی کنیم. قطعه‌هایی که پس  از گوش دادن به آن‌ها، گیتار خود را به دست بگیرید و همان قطعه را بنوازید. البته شاید برخی از آن‌ها را شنیده باشید. شاید برخی از آن‌ها را خیلی وقت است گوش نکرده باشید و با شنیدن آن‌ها، ذوق هنریتان برگردد!

شاید هم برخی از آن‌ها را نشنیده باشید و با شنیدن این موسیقی‌ها و تکنیک پیچیده‌ای که در آن نهفته شده است، به وجد بیایید. در هر صورت، قرار است از گوش دادن به این قطعه‌ها و نواختن گیتار، لذت ببرید.

علاوه بر این، اگر جزء آن دسته از هنرجوهایی باشید که به گیتار علاقه دارید، پس حتما باید با زیباترین قطعات شناخته شده در طول تاریخ آشنا شوید! البته ممکن است شما فقط به یک سبک علاقه داشته باشید، اما عدم آگاهی راجع به آن‌ها، درست مثل این است که به ادبیات انگلیسی علاقه داشته باشید، ولی آثار شکسپیر را نخوانید!

در ادامه، از موسیقی اسپانیایی گرفته تا موسیقی مدرن قرن هفدهمی به شما معرفی می‌شوند. موسیقی

در ادامه،‌ قرار است شما را با بهترین قطعات موسیقی نواخته شده توسط گیتار، آشنا سازیم. این موسیقی‌ها از آهنگ اسپانیایی Concierto de Aranjuez تا موسیقی‌های مدرن و قرن هفدهمی را شامل می‌شوند.

هرچند بعید می‌دانیم که با ثبت نام در یک آموزشگاه موسیقی معتبر، به حال خودتان رها شوید و راجع به این قطعه‌ها، آشنایی نداشته باشید.

بهترین قطعات با گینار

۱. Concierto de Aranjuez – Rodrigo

اولین قطعه‌ی زیبا،‌ آهنگی اسپانیایی است که Concierto de Aranjuez  نام دارد و توسط گیتاریست اسپانیایی، Rodrigo نواخته شده است.

این آهنگ در سال ۱۹۹۶ در فیلم Brassed Off نواخته شد و محبوبیت و شهرت آن به سرعت افزایش یافت.

۲. Guitar concerto in D – Vivaldi

این کنسرتوی باروک در ابتدا برای یک ساز لوت تنظیم شد. اما نواختن آن با گیتارهای کلاسیک نیز دوست‌داشتنی و لذت‌بخش است. اگرچه Vivaldi بیشتر زندگی خود را در ونیز سپری کرد، اما این کنسرتو حاصل سفر‌ها و دوره‌گردی‌های او در سراسر دنیا است.

این موسیقی ابتدا در Bohemia تنظیم شد، اگرچه سه موومان کوتاه آن هیچ‌وقت در طول زندگی Vivaldi منتشر نشد.

۳. Five Bagatelles – Walton

با اینکه این قطعه‌ی زیبا با ریتم‌های عجیب‌ و غریب نواخته شده است،‌ اما از لحاظ تکنیکی نواختن آن اصلا ساده نیست. در دهه‌ی ۱۹۷۰، آهنگ‌هایی که با گیتار کلاسیک نواخته می‌شدند، از محبوبیت زیادی برخوردار بودند.

اما چون در آهنگ Five Bagatelles، مشارکت اسپانیایی یا لاتین به چشم نمی‌خورد، هیچ‌وقت نتوانست در میان بهترین قطعات موسیقی در قرن بیستم ، جایگاهی داشته باشد.

هرچند، اگر به پای اجرای زنده‌ی Bagatelles بنشینید، با شنیدن هماهنگی‌های مختلف بین ریتم‌های عجیب و غریب، سرحال می‌شوید.

در حقیقت این قطعه را می‌توان یکی از بهترین قطعه‌های نواخته شده توسط گیتار کلاسیک دانست.

۴. Libertango – Piazzolla

این آهنگ در سال ۱۹۷۴ و در میلان ضبط و منتشر شد. در حقیقت، آهنگ Libertango را می‌توان نشانگر تغییر در سبک آهنگساز «Piazzolla» دانست. چون او سبک خود را از تانگو کلاسیک به تانگو نوئو تغییر داده است.

ریتم‌های تند و یک ملودی پیچیده، این قطعه را در صدر تانگوهای مدرن نگه داشته است. تفسیرهای بی‌شماری نیز برای تحلیل و درک این موسیقی وجود دارد.

۵. Recuerdos de la Alhambra – Tárrega

علی رغم سادگی ظاهری که در ملودی دلربای این قطعه وجود دارد، Recuerdos de la Alhambra با این قطعه تک نوازی را به اوج می‌رساند. پوزیشن سمت چپ در این قطعه، نسبتاً سخت است.

علاوه بر این، استفاده از ترمولو برای هر گیتاریست می‌تواند یک چالش بزرگ تکنیکی باشد. اما در کنار تمام این موارد، Recuerdos  آهنگی پرشور، جذاب و بسیار زیبا است.

۶. Asturias – Albéniz

عنوان غم‌انگیز این قطعه، آن را به منطقه‌ی آستوریاس اسپانیای شمالی پیوند می‌دهد. اما علی رغم این عنوان غم‌انگیز، آهنگی که نواخته  شده به سبک فلامنکو است. این تغییر ناگهانی، ملودی را پیچیده می‌کند و از کل قطعه، آهنگی پیچیده و استادانه می‌سازد.

قطعه‌ای که نواختن آن بسیار مشکل است، اما شور و هیجان بسیار زیبایی را  به مخاطب منتقل می‌کند. با گوش دادن به این قطعه‌ی زیبا، شور و گرمای یک بازار اسپانیایی واقعی را احساس خواهید کرد.

۷. Bourrée in E minor – Bach

یکی از معروف‌ترین قطعه‌های گیتار، آهنگ « Bourrée» است که توسط نوازنده‌ی معروف، باخ نواخته شده است. این آهنگ ابتدا برای ساز لوت تنظیم شد.

اگرچه نام خود را مرهون رقصی فرانسوی است، اما این آهنگ برای رقصیدن نواخته نشده است. به علاوه، ظاهراً این آهنگ الهام بخش آهنگساز، « Sir Paul McCartney» بوده تا آهنگ Blackbird‌ را بنوازد.

۸. The Frog Galliard – Dowland

قطعه‌ی گالیارد «galliard» نوعی اهنگ شاد برای رقصیدن است. آهنگ خاصی که برای رقصیدن در دوره‌ی رنسانس و در قرن شانزدهم در اروپا رواج داشت. اما آنچه که در مورد این قطعه عجیب است، ریتم مداوم و trochaic آن است. این ریتم از دو نت تشکیل شده که یکی بلند و دیگری کوتاه است. بنابراین برای آهنگسازان انگلیسی، ریتمی عجیب و غریب به شمار می‌رود.

هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چرا «Dowland» برای این ساز، چنین نامی انتخاب کرد. اما روایت‌هایی وجود دارد که می‌گوید، این آهنگ برای یکی از خواستگارهای ملکه الیزابت اول نواخته شده است.

کسی که به عنوان «قورباغه‌ی ملکه» خطاب می‌شد. پس جناب آقای Dowland، نام این آهنگ را «رقص قورباغه» گذاشت تا از این شخص محترم هم، یادی کند.

۹. Prelude No. 1 – Heitor Villa-Lobos

 این آهنگساز برزیلی یکی از آهنگسازان موفق آمریکای لاتین در قرن بیستم بود. او آثارش را از  تلفیق ملودی‌ و ریتم‌ بومی برزیلی و موسیقی کلاسیک غربی می‌نواخت.

مطمئناً این ترکیب منحصر به فرد از دو ژانر است که آهنگ Prelude No.1 را شنیدنی و بی‌نظیر می‌سازد.

۱۰. Guns N’ Roses: ‘Sweet Child O’

آهنگساز این قطعه متولد لندن است و یکی از حماسه‌های حیرت انگیز خود را در سال ۱۹۸۸ با عنوان      Sweet Child O” Mine  تنظیم و اجرا کرد.

۱۱. Dire Straits: ‘Money For Nothing’

این موسیقی کلاسیک از آلبوم Brothers In Arms ‘Dire Straits’  است که شامل یکی از مفهومی‌ترین ریف‌های آغازین در تاریخ راک است.

سخن آخر

در این مقاله، سعی کردیم شما را با بهترین قطعه‌های گیتار نواخته شده در دنیا آشنا سازیم. البته به جز این قطعات، قطعه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند الهام بخش یک گیتاریست باشد.

قطعاتی که به او در نواختن یک اثر هنری زیبا کمک می‌کند. حتی اگر گیتاریست نباشید نیز می‌توانید از این قطعه‌های موسیقی لذت ببرید. یا حتی اگر به ساز دیگری علاقه دارید، به گیتار نیز علاقه‌مند شوید.

در ادامه چند موسیقی زیبا را با لینک دانلود آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم تا به کمک ان‌ها، اوقات آهنگین خوشی را سپری کنید.

۱ – Hotel California – (Hell Freezes Over) – Eagles –

۲ – Blackbird – Paul McCartney –

۳ – Angie – Rolling Stones

۴ – Heart of gold – Neil Young –

۵ – More than words – Extreme –

۶ – The Times They Are A Changin’ – Bob Dylan

دسته بندی ها:گیتار, مقالات