فواید موسیقی کودک

شهریور / ۱۷

فواید موسیقی کودک

/

چرا فرزندم هوش پایینی دارد؟  آیا ژن من و همسرم تاثیری در یادگیری کودکم گذاشته؟ چگونه کودکم نابغه شود؟

این ها سوالاتی هستند که همه پدر و مادرها به محض شکل گیری باورهای شناختی کودک شان از خود، خانواده و محیط  اطراف  می‌ پرسند و دنبال یافتن پاسخ روشنی برای آن هستند. و از همان ابتدای کودکی با کلاس های کمک آموزشی و صرف هزینه های بسیار سعی دارند  یک نابغه بسازند!

مطالعات کاربردی بسیاریکی از مسیر هایی که پیش روی این والدین توسط مطالعات کاربردی باز شده است  ورود فرزندشان به دنیای پر رمز موسیقی است.

در سال ۲۰۱۶ یک تحقیق در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که تجربیات مرتبط با موسیقی در کودکی ، فرآیند تکامل مغز را سرعت می بخشد؛ به خصوص در نواحی مربوط به فراگیری زبان و مهارت های خواندن و مطالعه.

موسیقی بر تمامی جنبه های رشد تاثیرگذار است: از جنبه های فکری، هوش اجتماعی، جنبه های احساسی، مهارت های حرکتی، زبان تا سواد کلی و آمادگی برای ورود به محیط مدرسه.

تاثیر موسیقی بر هوش کودکان

تحقیقات انجام شده بر روی ۷۵ هزار دانش آموز طی ۱۰ سال متمادی حاکی از آن است که کودکان با نواختن موسیقی به خصوص پیانو مهارت های بیشتری در خواندن و درک ریاضی کسب می کنند و در ارزشیابی دروس نمرات بالاتری نسبت به کسانی  که موسیقی را تجربه نکرده اند، خواهند داشت.

طبق تحقیقات اگر کودک از سنین پایین تر به صورت انفعالی در معرض موسیقی باشد، روند رشد ذهنی او سیر صعودی خواهد داشت. ولی به طور قطع گوش دادن انفعالی با نواختن ساز و تمرین موسیقی به صورت فعال و آگاهانه قابل قیاس نیست.

بر اساس یافته های دانشمندان پرداختن به موسیقی قبل از ۷ سالگی برای کودک حکم سکوی پرتابی را دارد که علاوه بر بالا رفتن ضریب هوشی او را در مواجهه با چالش های زندگی یاری خواهد داد؛ چرا که آموختن هر مهارتی به ویژه موسیقی نیاز به تمرین و ممارست دارد و این تمرین و تکرار تا بزرگسالی همراه کودک خواهد بود، و در برخورد با مشکلات به او خواهد آموخت که چگونه برای حل آن ها استمرار بورزد.

تاثیر موسیقی بر اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به نفس حلقه ی گمشده ی شخصیتی بسیاری از افراد جامعه است که برای آن ها  در بسیاری از جایگاه های شغلی  اجتماعی و خانوادگی محدودیت ایجاد کرده است.

ریشه ی این کمبود در دوران کودکی و نحوه آموزش و برخورد والدین نهفته است. یکی از شاخص ترین فواید موسیقی برای کودکان تقویت اعتماد به نفس آن ها است. زمانی که کودک من بتواند یک ساز را بنوازد، حس غرور و ارزشمندی و ایمان توانایی های خود برانگیخته می شود.

در جمع خانواده و دوستان نواختن، برای او جسارت و شجاعت به ارمغان می آورد و هیچ گاه فردی منزوی و گوشه گیر نخواهد شد.

بهبود مهارت های یادگیری با موسیقی 

موسیقی با بالا بردن قدرت حل مساله در کودک یادگیری را در وی سرعت می بخشد. چون نواختن و تمرین نت ها قوه ی تفکر را به کار می گیرد و در خلال تمرکز مدام تمرین می شود. در نتیجه کودک می آموزد که از قوه عقل و درک برای هر کاری بهره بگیرد.

انیشتین موسیقی دان!

نمی توان از تاثیر شگرف موسیقی بر یادگیری ریاضیات غافل شد. کودک حین نواختن ساز از همان منطق و استدلالی استفاده می کند که حین حل تمرین های ریاضی آن را به کار می گیرد. رابطه میان موسیقی و هوش فضایی امری ثابت شده است. آموزش موسیقی با بهبود مهارت های زمانی و مکانی در هنگام حل مسائل چند مرحله ای در معماری/ مهندسی/ ریاضیات/ هنر/ بازی ها و به خصوص کار با کامپیوتر بسیار کارآمد هستند.

موسیقی در بسیاری از کالج های معتبر جهانی واحد درسی برای دانشجویان اجباری است تا برای بالابردن نمرات سایر دروس کارآمد باشد.

نوای گروهی

بی شک پرداختن گروهی به موسیقی مهارت های اجتماعی کودکان را افزایش می دهد؛ چرا که باید با همکاری و مشارکت گروه آن قطعه را بنوازند و به نتیجه دلخواه برسند.

 انس و پیوند شکل گرفته در این همکاری دسته جمعی مهارت دوست یابی را نیز سبب خواهد شد و در نتیجه ارتباط اجتماعی به بهترین شکل ممکن مسیر خود را طی خواهد کرد.

حواسم جمع است!

چالش نواختن موسیقی برای کودک به این شکل است که وی باید تمامی حواس خود را متمرکز کند و هماهنگ با دیگران ساز بنوازد، در نتیجه در بزرگسالی نیز سرعت عمل بیشتری کسب می کند و از نظر ذهنی مطالب را سریع تر پردازش می کند.

آرامشی از جنس ساز

نوای ساز آن چنان آرامشی به کودک خواهد داد و او را چنان سرگرم خواهد کرد که با همه ی وسایل سرگرمی دیگر از جمله تلویزیون و شبکه های اجتماعی نامناسب  ؛ بازی های رایانه ای و فیلم های خشونت آمیز خداحافظی می کند و استرس و اضطراب دوران تحصیل وی کاملا از بین می رود.

تاثیر موسیقی بر تربیت کودکان

به دلیل رابطه معلم – شاگردی  که در پروسه ی یادگیری موسیقی وجود دارد، خودمداری کودک کنترل می شود او یاد می گیرد که خود سرانه عمل نکند و از نظرات والدین و بزرگترها استفاده کند. در نتیجه رابطه سالمی میان کودک، پدر و مادر و افراد دیگر شکل می گیرد.

اخلاق موسیقایی

همیشه هنرمندان در جامعه به لطیف بودن و ظرافت  طبع مشهورند. کودک نیز با موسیقی خشونت های رفتاری و کلامی را کنار گذاشته و می داند که جامعه از او انتظار بی اخلاقی، بد اخلاقی و کردار ناپسند ندارد!

از گهواره تا مدرسه

تاثیر شگفت آور موسیقی بر نوزادان غیرقابل انکار است. چون نوزاد کاملا ملودی را درک می کند و سعی در تقلید آواها دارد در واقع نوزادان از زمان تولد آمادگی لازم برای رمزگشایی صداها و کلمات را دارا می باشند. استفاده از موسیقی های آرام و یا لالایی های شبانه بسیار در آرامش نوزاد موثر است‌.

سنین ۴ و ۳ سالگی برای کودک جنبه فعالانه تری دارد و علاقه مند است موسیقی را همراه با رقص و حرکات موزون تجربه کند.  در کلاس موسیقی کودکان همواره سعی بر این است تا کودک به احساسات درونی خویش پی ببرد و با موسیقی خود را ابراز می کند؛ نوزاد با نوزاد با صدای موزیک دست هایش را تکان می دهد کودک تاب می خورد، می پرد و از خودش آهنگ ابداع می کند و موقع بازی بی اختیار زمزمه می کند. در مدرسه سرود می خواند دنبال کردن ریتم ها برای او جذاب و نشاط آور است.

موسیقی درمانی برای کودکان

موسیقی درمانی برای کودکان تحمل درد بیماری را در کودک بالا می برد و از تنش موقعیت های استرس زا می کاهد. سازگاری اجتماعی ، ثبات عاطفی، کنترل شخصی، انگیزش، احساس ارزش شخصیتی، تقویت و هماهنگی ماهیچه ها و تقویت مهارت های خودیاری از جمله نتایج تاثیرگذار موسیقی روی کودکان معلول و استثنایی است که بر حسب نوع نقیصه حسی و حرکتی از برنامه های موسیقی درمانی استفاده می کنند.

اثرات موسیقی در کودکان مبتلا به سرطان نیز مورد پژوهش قرار گرفته و نشان داده که موسیقی درمانی احساسات کودکان و فعالیت های روزمره آنان ، امید به زندگی،  تحمل درد در مراحل شیمی درمانی و افسردگی ناشی از ریزش مو را بهبود می بخشد.

درمانگران موسیقی در طول دوره درمان در می یابند که کدام سبک یا آلات موسیقی بیشترین تاثیر و تحرک را روی کودک می گذارد تا در همان زمینه وقت بیشتری صرف کنند. این تیم که شامل افرادی نظیر متخصص موسیقی ، پزشک کودک، روانشناس، متخصص گفتاردرمانی و فیزیوتراپی و متخصص هنر می باشند پس از انجام مراحل مختلف آزمایش ، اطلاع دقیقی از منابع موسیقی برای استفاده در بیمارستان یا خانه در اختیار خانواده ها قرار می دهند.

موسیقی یک نیاز یک درمان و یک تغذیه کامل است برای زندگی روزمره که با احساس آدمی عجین شده است. علاقه انسان به موسیقی بخاطر طبیعت و فطرت خدادادی اوست  و چه نیکوست که به این نیاز از همان کودکی و آغاز مسیر،  پاسخ مناسب داده شود و از این منبع تعالی جسم و روح بی بهره نماند.

دسته بندی ها:مقالات