موسیقی چه تاثیری بر نوزادان دارد؟

مرداد / ۲۷

موسیقی چه تاثیری بر نوزادان دارد؟

/

 

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با شنیدن موسیقی احساساتش دیگرگون نشود و تحت تاثیر قرار نگیرد. تحقیقات متعددی در زمینه تاثیر موسیقی بر بدن انسان انجام شده است. محققان و پژوهشگران همواره در جست‌وجوی این موضوع بوده‌اند که نواختن موسیقی و یا شنیدن موسیقی چه تاثیری بر روی ذهن و مغز افراد می‌گذارد و آیا اساسا این تاثیرات مثبت است و یا خیر؟ نتایجی که از این تحقیقات به دست آمده بسیار جالب توجه است و در نوع خود می‌تواند برای روند رشد کودکان بسیار موثر باشد.

موسیقی و کاهش درد

در تحقیقی که بر روی کودکان صورت گرفته است، مشخص شده که پخش موسیقی با صدای ملایم موجب تسکین درد آنها می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پخش شدنِ موسیقی، باعث می‌شود بی‌قراری و ناآرامی در کودکان کاهش پیدا کند. این موضوع موجبِ گریه کمتر کودکان می‌شود که باعث صرف انرژی کمتر در آنها شده و روند بهبود را تسریع می‌کند. در کشورهای توسعه‌یافته از روش‌های متعددی مبتنی بر موسیقی برای کاهش درد کودکان استفاده می‌شود. به طور مثال آزمایشی بر روی کودکان در زمان تزریق دارو صورت گرفته است که در آن کودکان را به دو گروه تقسیم کردند و برای یک گروه در هنگام تزریق دارو موسیقی پخش کردند و برای گروه دیگر موسیقی پخش نکردند.  بعد از بررسی نتایج مشخص شد کودکانی که در زمان تزریق دارو موسیقی برایشان پخش شده بود، درد کمتری را حس کرده بودند.

جنین در شکم مادر نیز موسیقی را می‌فهمد

محققان دانشگاه فلوریدا در تحقیقی متوجه این موضوع شده‌اند که جنین می‌تواند اصواتی با فرکانس پایین را بهتر از اصواتی با فرکانس بالا تشخیص دهد. این نظریه همچنین نشان می‌دهد که جنین می‌تواند حروف صدادار را بهتر از حروف بی‌صدا بشنود و به بخش آهنگین صدا حساس‌تر است. در نتیجه گوش سپردن به موسیقی می‌تواند بر روی جنین تاثیرگذار باشد. بررسی دانشمندان نشان می‌دهد که نواختن موسیقی به ویژه موسیقی کلاسیک موتزارت علاوه بر بزرگسالان بر نوزدان و حتی جنین درون شکم مادر نیز تأثیر مثبت دارد. موسیقی می‌تواند بر رشد جنین و بعدتر رشد نوزاد تاثیرگذار باشد. منظور از تاثیر مثبت اثرات مثبت در رشدِ خلاقیت، مهارت‌ها، آموختن، تفکر و حل مسائل است.

دسته بندی ها:مقالات