ویروس کرونا و آموزش آنلاین موسیقی

فروردین / ۱۷

ویروس کرونا و آموزش آنلاین موسیقی

/

همه ی ما در طول روز و در حین انجام کار های مختلف به آهنگ مورد علاقمون گوش می دهیم. صداها، ملودی ها، نت ها و … روی مغز و اعصاب ما تاثیر می گذارند. موسیقی بخش بزرگی از زندگی همه ی ما را تشکیل می دهد؛ پس به بررسی آثار آن و نحوه ی واکنش مغز و بدنمان در مقابل موسیقی می پردازیم.

آقای فردریک می گوید :

بدون موسیقی، زندگی یک اشتباه است.

در این روزه ها که مردم کل جهان با ویروس کرونا در حال مبارزه هستند، و از آموزشگاه موسیقی دور هستیم. بهتر است برای رعایت نکات بهداشتی آرامش خودمان را حفظ کنیم و در خانه هایمان بمانیم و از زمانی که در قرنطینه به سر می بریم نهایت استفاده را داشته باشیم و لذت ببریم.

باید فعالیت بدنی و فیزیکی داشته باشیم تا به سیستم ایمنی بدنمان کمک کنیم و از فعالیت های روزانه ی خود لذت ببریم. این روز ها موسیقی می تواند نقش مهمی در زندگی همه ی ما داشته باشد.

پزشکان این روز ها تاکید فراوانی بر فعالیت های ورزشی دارند چرا که ورزش کردن به سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند. در سال ۱۹۱۱، یک محقق آمریکایی، به نام آیرس به این نتیجه رسید که دوچرخه سواران وقتی به موسیقی گوش می دهند سریع تر از زمانی که در سکوت هستند پدال می زنند. با توجه به شرایط کنونی و نبود انگیزه ی کافی شاید گوش دادن به موسیقی محرک خوبی برای ورزش کردن در خانه باشد.

زمانی که بدن ما و مغز ما احساس می کند که انگیزه ی کافی برای ورزش کردن ندارد و یا اینکه خسته است و نمی تواند ادامه دهد، گوش کردن به موسیقی در این زمینه به ما کمک می کند که به ورزش کردن ادامه دهیم و سیگنال هایی در این راستا به مغز ما ارسال می کند. پس با گوش دادن به موسیقی و ورزش مناسب می توانیم به سیستم ایمنی بدنمان کمک کنیم.

  • مفید و سریع :

مردم این روز ها مشغله ها و درگیری های فکری فراوانی دارند، بنابراین خیلی از آن ها فرصت پیدا کردن آموزشگاه موسیقی مناسب و یا استاد موسیقی مورد علاقه ی خودشان را ندارند و اگر آموزشگاه و استاد مورد نظرشان را پیدا کنند، مجبورند زمان زیادی را در ترافیک بگذرانند تا به مکان مورد نظر برسند.

خیلی از افراد چون شاغل هستند و به دلیل تداخل زمانی ساعت کاری و کلاس موسیقی مورد نظر ممکن است فرصت یادگیری ساز مورد علاقه ی خود را به دست نیاورند.

علاوه بر این، در این روش شما اگر مشکلی و یا سوالی داشته باشید به راحتی در هر زمان و مکانی می توانید با استاد خود در ارتباط باشید و نیازی نیست تا جلسه ی حضوری بعدی منتظر بمانید.

پس در این روش هم در هزینه های مربوط به کلاس و هم در زمان خود صرفه جویی می کنید.

  • دسترسی آسان 

ممکن است افراد در مناطقی زندگی کنند که از شرایط آموزشی و رفاهی مناسبی برخوردار نباشند و به کلاس های آموزشی و یا استاد مورد نظر خودشان در زمینه های مختلف از جمله آموزش موسیقی  دسترسی نداشته باشند.

با استفاده از این روش شما می توانید در کلاس های آموزشی ساز مورد علاقه ی خود همراه با استاد مورد نظرتان شرکت کنید.

  • زندگی اجتماعی و ارتباط بهتر

زمانی که شما بتوانید ساز مورد علاقه ی خود را بنوازید، می توانید قطعات موسیقی زیبایی خلق کنید و از آن ها برای ایجاد محیطی دلنشین و صمیمی و سرگرم کردن افرادی که دوستشان دارید، استفاده کنید و قرنطینه را برای خودتان و خانوادتان دلنشین کنید.

  • ویژگی های خاص 

در این روش هر هنرجو با توجه به سرعت یادگیری خود در کلاس شرکت می کند و اگر در اجرای یک قطعه مشکل داشته باشد، می تواند زمان بیشتری را برای یادگیری آن قطعه ی موسیقی اختصاص دهد.

در این روش هنرجو می تواند کلاس را ضبط کند و هر چند بار که نیاز داشته باشد به مشاهده ی درس بپردازد و چندین بار از اول تا آخر کلاس همراه با استاد خود قطعه ی مورد نظر را بنوازد و ایراد های خود را برطرف کند و تا زمانی که اطمینان ندارد قطعه را به درستی اجرا می کند سراغ قطعه ی بعدی نرود.

در این روش شما چون محدودیت زمانی ندارید، پس می توانید قبل از کلاس دستان خود را گرم کنید و چندین بار قطعه را بنوازید و بعد در کلاس جدید شرکت کنید.

  • تنوع 

اگر فرزند شما نمی داند که در نواختن گیتار استعداد دارد و یا پیانو، می توانید نحوه ی نواختن هر دو ساز را به او نشان دهید و اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد که کدام یک را انتخاب می کند.

 

آموزش آنلاین (مجازی) موسیقی یک سری معایب هم دارد که به شرح زیر است :

  • راهنمایی فیزیکی 

هنرجویان مبتدی که به تازگی، ساز به دست گرفته اند، ممکن است در نحوه ی به دست گرفتن ساز مشکل داشته باشند و نتوانند آن را به درستی به دست بگیرند . در این شرایط اگر استاد در کنار هنر جو باشد، راحت تر می تواند اشکالات وی را در این زمینه ها اصلاح کند..

  • اینترنت قوی 

اصلی ترین و ضروری ترین مورد در یادگیری به این روش دسترسی به اینترنت قوی است. اگر اینترنت شما به اندازه ی کافی قوی نباشد، ممکن است کلاسی که برنامه ریزی کرده اید را از دست بدهید یا کلاس مورد نظر کیفیت لازم را نداشته باشد که این موضوع  در یادگیری شما تاثیرگذار خواهد بود.

  • انگیزه 

اگر از جمله افرادی هستید که این روش را برای یادگیری ساز مورد علاقه ی خود انتخاب کرده اید، بهتر است بدانید مهم ترین فردی که در این زمینه به پیشرفت شما کمک می کند فقط خودتان هستید. لازم است که پشتکار لازم را در این زمینه داشته باشید و مرتب و طبق برنامه ی خاصی با کلاس پیش بروید و روزانه تمرین های منظم و کافی داشته باشید. تمرین و یادگیری به این روش به انگیزه های بیشتری نیاز دارد.

 

به طور کلی آموزش و یادگیری به این روش برای اساتید و هنرجویان مزایا و معایبی دارد؛ آن چه مهم است این می باشد که مناسب ترین روش  یادگیری را با توجه به شرایط و خصوصیات اخلاقی که دارید انتخاب کنید.

مهم نیست چه روشی را انتخاب می کنید؛ مهم این است که در روش انتخابی انگیزه ی کافی را داشته باشید و احساس راحتی کنید.

 

دسته بندی ها:مقالات