آموزش موسیقی سن و سال نمی‌شناسد!

اردیبهشت / ۰۹

آموزش موسیقی سن و سال نمی‌شناسد!

/

تاریخ همواره موزیسین‌هایی را به همراه داشته که از همان کودکی نبوغ موسیقی در آن‌ها شعله ور شده است. برای مثال می‌توان به موتزارت شش ساله اشاره کرد که از کودکی استعداد خوبی در موسیقی داشت. داستان‌های زیادی از سفرهای او و خواهرش، ماریا آنا به اروپا روایت شده است.

او حتی به خاطر هنر بالایش در موسیقی، در همان شش سالگی توانست دل ملکه‌ی اتریشی را به دست بیاورد. موتزارت جوان، در ۱۰ سالگی به ساختن مجموعه‌ای از آثار از جمله سمفونی، کنسرت و اپرا مشغول شد!

اما با وجود این داستان‌ها، یک سوال در ذهن تک تک ما شکل می‌گیرد. « از چه سنی باید یادگیری موسیقی را شروع کنیم؟»

این کاملا صحیح است که «موتزارت» شخص برجسته و بااستعدادی بود که هیچ رقیبی نداشت. او به راحتی می‌توانست هر قطعه را آنقدر زیبا بنوازد که در ذهن همه ماندگار شود. هنر او حتی حضور سایر هنرمندان و موزیسین‌ها را کمرنگ می‌کرد.

او تقریبا به هیچ موسیقی‌دان دیگری رحم نمی‌کرد و عرصه را برای بقیه‌ی نوازنده‌ها، تنگ کرده بود. شاید با خودتان فکر کنید که «خوب بچه‌ی من که موتزارت نیست!» اما این دلیل نمی‌شود که ما یادگیری موسیقی از سن پایین را امری باور نکردنی بدانیم!

یادتان باشد که کارما دامن موتزارت را گرفت و هم اکنون، موسیقی‌هایش در آسانسورها پخش می‌شود.

بهترین سن برای یادگیری موسیقی

در واقعیت، چیزی تحت عنوان «بهترین سن» برای شروع یادگیری و ثبت نام در آموزشگاه موسیقی وجود ندارد. دامنه‌‌ی سنی برای یادگیری موسیقی، معمولا  از سن سه الی هشت سالگی شروع می‌شود.

البته این به استعداد و علاقه‌ی کودک شما نیز بستگی دارد. در شروع زود هنگام کودکان برای یادگیری موسیقی، مزایای زیادی وجود دارد ، اما اشکالاتی در این زمینه نیز وجود دارد که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برخی از سؤالات مهم که حتما باید در مورد آن‌ها فکر کنید عبارتند از:

  • من می‌خواهم فرزندم از موسیقی چه چیزی یاد بگیرد؟ فواید یادگیری زودهنگام برای کودک من چیست؟
  • فرزند من از نظر رشدی / جسمی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد چیست؟
  • آیا می‌توانم برای فرزندم در جامعه برنامه‌ی آموزشی / معلمان مناسبی پیدا کنم؟

فواید یادگیری موسیقی در سنین پایین

فواید یادگیری موسیقی بسیار زیاد است. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موسیقی می‌تواند به کودکان در بیان خود و احساسات کمک کند.
  • موسیقی می‌تواند خلاقیت ذهنی آن‌ها را بالاتر ببرد.
  • کودک در کلاس های موسیقی کودکان، مهارت‌های ارتباطی خود را افزایش می‌دهد.
  • با یادگیری موسیقی زودهنگام، کودک نحوه‌ی برخورد با مشکلات مختلف را نیز یاد می‌گیرد.
  • با یادگیری موسیقی در آموزشگاه، کودک کار تیمی را یاد می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که یادگیری موسیقی مانند یادگیری یک زبان خارجی است. بنابراین هرچه زودتر  این یادگیری شروع شود، مزایای آن‌ها بیشتر خواهد بود و زمان بیشتری برای یادگیری تکنیک‌ها خواهد داشت.

آموزشگاه موسیقی

بهترین ساز برای یادگیری موسیقی با توجه به سن

با توجه به اینکه سازهای مختلفی در صنعت موسیقی وجود دارد، شما باید بدانید که برای یادگیری ساز مورد نظر، چه سنی مناسب است. در جدول زیر، برای هر ساز سن مناسب شروع ذکر شده است.

Piano

۴+

Violin

۴+

Viola

۶+

Cello

۶+

Flute

۷+

Clarinet

۷+

Saxophone

۷+

Trumpet

۸+

Trombone

۸+

Guitar

۷+

Drums

۷+

Voice

۹+

 

مسائلی که قبل از ثبت نام در آموزشگاه موسیقی باید بدانید

با اینکه مزایای زیادی در یادگیری زودهنگام موسیقی وجود دارد، مسائلی نیز وجود دارند که باید از قبل مورد توجه قرار بگیرید. برای مثال می‌توان به جثه‌ی کودک و ابعاد ساز، تمرکز کودک، فضای آموزشگاه موسیقی مورد نظر و میزان علاقه‌ی کودک به موسیقی اشاره کرد.

از آنجا که کودکان در این سن هنوز در حال رشد هستند، بسیاری از ابزار آلات موسیقی برای جثه‌ی آن‌ها بسیار بزرگ است. پیانو معمولاً یکی از بهترین سازها برای کودکان کوچک به شمار می‌رود. زیرا تعداد زیادی رپرتوار وجود دارد که می‌تواند با اندازه و توانایی‌های آنها سازگار شود. علاوه بر این، بسیاری از سازهای سیمی در اندازه‌های کوچک‌تر نیز وجود دارند. برای  مثال می‌توان به ویولن‌ اشاره کرد.

به طور کلی، از آنجا که ریه‌ی کودکان هنوز کوچک است و رشد کامل نداشته، بهتر است یادگیری سازهای بادی را به تعویق بیندازید. پس بهترین ساز برای یک کودک، پیانو یا سازهای سیمی است. با رشد جثه و تکمیل اندازه‌ی ریه، آن‌ها می‌توانند هر سازی که می‌خواهند را شروع کنند.

همچنین لازم به یادآوری است که ماهیچه‌ها و مغز کودکان هنوز در حال پیشرفت است و بنابراین ، تمرین طولانی مدت همیشه برای بدن و ذهن آن‌ها مفید نخواهد بود. پس قرار نیست با ثبت نام در آموزشگاه موسیقی و تمرینات فشرده، آرزوهای خودتان را سر کودک بیچاره خالی کنید و به او فشار بیاورید.

بهترین برنامه‌ی آموزشی برای کودک

بهترین راه برای موفقیت کودک در درس‌های موسیقی، تحقیق در برنامه‌های آموزشی و سنجش علاقه‌ی فرزندتان است. با اینکه ممکن است فرزند شما خیلی کوچک باشد یا برای دروس خصوصی آماده نباشد؛ برنامه‌ها یا گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید کودک خود را به طور فعال درگیر موسیقی کنید.  آموزشگاه موسیقی مهرورزان در این زمینه‌ مشاوره‌های مناسبی را جهت ثبت نام و یادگیری موسیقی توسط کودکان کوچک، ارائه خواهد داد. در این آموزشگاه دوره‌های آموزشی مختلفی وجود دارد که بر اساس محدوده‌ی سنی و علاقه، گروه بندی شده است.

با وجود شیوع ویروس کرونا، شما می‌توانید از کلاس‌های آنلاین آموزشگاه استفاده کنید تا خودتان نیز در کنار فرزندتان، به یادگیری موسیقی بپردازید.

تعامل با کودک در یادگیری موسیقی

اگر کودک را از سنین پایین به یادگیری موسیقی وادار کنید، از همان دوره می‌فهمید که او به چه نوع موسیقی‌هایی علاقه و توجه نشان می‌دهد. اگر خودتان ویالون دوست دارید و این علاقه را به فرزندتان تحمیل کنید، مطمئنا آن‌ها به اندازه‌ی کافی لذت نمی‌برند و از درس‌ها زده شوند. در موارد شدیدتر، اگر سن او در حد سه الی چهار سال باشد، ممکن است با ویالونش به صورتتان بکوبد که خوب، تنها نتیجه‌ی این کلاس‌ها از بین رفتن دندان‌های شما خواهد بود!

پس سعی کنید بچه‌ها را تحت فشار قرار ندهید و موسیقی مورد علاقه‌ی خود  را به آن‌ها تحمیل نکنید. چشم روی هم  چشمی را کنار بگذارید. اگر فرزند فامیل شما از همان کودکی ویالون یاد گرفته، دلیل نمی‌شود که فرزند شما نیز به این موسیقی علاقه نشان دهد!

این نکته را نیز به یاد داشته باشید  که اگر  فرزند شما، در یادگیری یک نوع از موسیقی لجبازی می‌کند یا کند پیش می‌رود، به این معنی نیست که استعدادش را ندارد.  آن‌ها را به تمرین بیشتر ترغیب کنید، بازخوردهای مثبت داشته باشید و همچنان انگیزه و تزکیه عشق به موسیقی را به آن‌ها منتقل کنید.

هیچ‌وقت خیلی دیر نیست

اگر کودک شما به هیچ وجه زیر بار یادگیری موسیقی نمی‌رود، وقت آن شده که خودتان شروع به یادگیری کنید! اگر واقعا به موسیقی علاقه دارید ولی فرصتش را نداشتید، حالا که کرونا آمده و ساعت کاری نصف شده، به راحتی می‌توانید به یادگیری موسیقی بپردازید!

فقط کافی است که با آموزشگاه موسیقی مهرورزان تماس بگیرید تا به شما در ثبت نام در کلاس‌های آنلاین، کمک کنند. اگرچه یادگیری موسیقی را می‌توان از همان سنی شروع کرد که هنوز دور مچ‌ها، از شدت تپلی خط افتاده است. اما یادگیری موسیقی در بزرگسالی یا بعد از یک وقفه‌ی طولانی نیز ممکن خواهد بود.

پس حرف‌ بیهوده‌ی کسانی که دائم انرژی منفی می‌دهند یا معتقد هستند که یادگیری موسیقی فقط از سه سالگی امکان پذیر است را دور بریزید. این‌ها همان کسانی هستند که باور دارند، زبان انگلیسی را یا باید از بچگی شروع کرد، یا کلا باید فراموشش کرد.

مطمئنا چنین چیزی اشتباه است! پس بد به دلتان راه ندهید و از هر سنی که می‌خواهید، شروع به یادگیری موسیقی نمایید.

سخن آخر

در نهایت، به یاد داشته  باشید که هر کودک شخصیت متفاوت و مخصوص خودش را دارد. شما نیز به عنوان والدین او، علایق و توانایی‌هایش را به بهترین وجه می‌شناسید. پس آن‌ها را با انواع موسیقی و سازها آشنا کنید تا ببینید چه چیزی توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند. حتما به این نکته نیز دقت کنید که کودک شما، با شنیدن کدام موسیقی صورتش جمع می‌شود یا گوش‌هایش را می‌گیرد.

البته شاید واکنش او در این حد شدید نیز نباشد و فقط حواسش از موسیقی پرت شود. این را نیز به خاطر داشته باشید که حتی بچه‌های نابغه، شرایط متفاوتی داشتند! موتزارت در خانواده‌ای متولد شد که همگی اهل موسیقی بودند. پدرش نوازنده‌ی حرفه‌ای بود و او را از حدود سه سالگی آموزش داده بود. پس به جای ناامید شدن از فرزندتان، دل به دلش بدهید و با صبر و حوصله، از او یک موزیسین بار بیاورید.

دسته بندی ها:مقالات