آسان ترین ساز برای یادگیری

آذر / ۱۸

آسان ترین ساز برای یادگیری

/

” زمانی که کلمه از صدا می‌افتد، ساز به سخن می‌آید!”

تا اینجا که آمدید، احتمالا در جریان تاثیر موسیقی روی روح و روان‌تان هستید و حالا می‌خواهید این هنر را از همان کودکی به فرزندان‌تان آموزش دهید. سوالی که اکثر مادر و پدرهای خوش ذوق هنری، برای آغاز یادگیری ساز کودک‌شان دارند، این است که راحت ترین ساز برای یادگیری کدام است. تفاوتی ندارد که در چه سنی قصد دارید ساز زدن را آغاز کنید. در این مطلب همراه‌مان باشید تا آسان ترین ساز برای یادگیری را به شما بگوییم.

برا یادگیری سازها باید به چند نکته توجه داشته باشید

  • علاقه‌تان به ساز و موسیقی

قاعدتا زمانی که تصمیم به یادگیری موسیقی گرفتید، علاقه‌ای شما را به این سمت کشانده است. این علاقه  می‌تواند به سبک‌ خاص یا نوعی از سازها باشد. برای مثال، از بین سازهای سنتی که سبک مورد علاقه‌تان است، سه تار را بیشتر از همه علاقه دارید. قطعا سازی که مورد علاقه‌تان باشد، یادگیری‌اش برایتان جذاب‌تر است.

  • شرایط جسمانی

بعد از علاقه، مهم‌ترین عاملی که بایستی در نظر داشته باشید، شرایط جسمانی و فیزیکی‌تان است. همه ما قادریم که سخت‌ترین سازها را بنوازیم اما در برخی شرایط ممکن‌ است، چنین چیزی امکان‌پذیر نباشد. برای مثال، سازهای بادی برای افرادی که دچار کمبود نفس هستند و برای نفس کشیدن نیاز به کپسول کمکی دارند، مناسب نیست.

  • داشتن فضای مناسب

نکته بعدی که می‌تواند شما را در انتخاب ساز کمک کند، در نظر گرفتن شرایط خانه برای تمرین است. هر نیم ساعت تایمی که شما سر کلاس آموزش می‌بینید، نیاز به ساعت‌ها تمرین و تکرار دارد. مسلما اگر فضای مناسب برای تمرین نداشته باشید، به مشکل برخورده و حتی ممکن است از پس راحت‌ترین سازها هم برنیاید.

  • بودجه کافی

خیلی زمان‌ها پیش آمده که علاقه، انگیزه، حس و حال ما برای یادگیری یک تخصص، ما را به آن سمت کشیده اما مسأله مالی ما را به عقب کشانده است. در مورد ساز نیز باید این نکته را در نظر بگیرید که بودجه مالی یکی از عوامل اصلی انتخاب ساز است. البته اگر قصد دارید یک ساز با کیفیت و بااصالت خریداری کنید. وگرنه نمونه‌های کپی و بی کیفیت فراوانی در بازار وجود دارد که صدای مناسبی نیز ندارند.

سازهای راحت برای یادگیری

اگر می‌خواهید به دنبال علاقه‌ای که به نواختن موسیقی دارید، برای فراغت یا به طور حرفه‌ای ساز زدن را آغاز کنید، می‌توانید از بین سازهای زیر، شروع کنید. البته ساز راحت برای یادگیری بستگی به عوامل مختلفی دارد، به طور کلی می‌توان گفت یادگیری و ارتباط برقرار کردن با این سازها راحت است:

  • ساز تنبک
  • ساز دف
  • ساز سه تار
  • ساز گیتار
  • ساز سنتور
  • پیانو
  • فلوت ریکوردر
  • ساز دهنی
  • ساز ارگ

بهترین ساز (سازها) برای یادگیری کودکان

برای یادگیری کودکان معمولا یکی از شیرین‌ترین و به یادماندنی‌ترین سازی که کودک به راحتی از پس آن برمی‌آید، فلوت و بلز است. البته نوع ساز اصلا مهم نیست. در صورتی که کودک بتواند با هر سازی ارتباط برقرار کند، آن ساز، برای او مناسب است. سازهای راحت برای یادگیری کودکان شامل:

  • پیانو و کیبورد

محبوب‌ترین ساز کودکان است. کودک‌تان از همان کودکی می‌تواند با پیانو نوازی بتهون سر کرده و بزرگ شود تا تبدیل به یک پیانو نواز حرفه‌ای و محبوبی شده که گوش آشنایی با موسیقی کلاسیک و پیانو نوازی دارد.

  • فلوت ریکوردر

اگر می‌خواهید کودک‌تان قبل از آموختن پیانو با یک ساز روان و راحت آغاز کند، فلوت ریکوردر سازی است که در عین حال که کودک‌تان را خیلی درگیر نمی‌کند، در کنار سایر کودکان نیز می‌تواند حس و حال خوبی از نواختن فلوت داشته باشد. به خصوص زمانی که برای دیدن کنسرت کودکانه‌‌اش در کنار بقیه دوستان همنواز او ، در صندلی تماشاگران می‌نشینید.

  • بلز

ساز خوش آهنگ دیگری که انواع مختلفی دارد و برای آموختن کودک‌تان مناسب است، بلز است. تا زمانی که خودش انتخاب کند چه سازی را به طور حرفه‌ای آغاز کند، بلز را در کنار فلوت نیز می‌تواند به طور همزمان یاد بگیرد. بلز همان صدای دلنشین جعبه موسیقی‌های تزئینی است که شما را جذب خود کرده و به رویا می‌برد.

بهترین ساز برای یادگیری نوجوانان

نوجوانان معمولا شور و تاب نوجوانی دارند. این شور و تاب نیز در هر دو سوی سنتی و مدرن ممکن است وجود داشته باشد. بنابراین با توجه به علاقه نوجوان‌تان، می‌توانید او را برای یادگیری سازهای زیر بفرستید:

  • ویولن

ساز ارکستر زهی است که از موسیقی کلاسیک اروپا آمده است. بر خلاف تصور، آموختن ویولن سخت و پیچیده نیست و تنها نیاز به ممارست و تکرار دارد.

  • گیتار

ساز گیتار، یکی از سازهای پر استقبال جوانان است، چرا که در عین نوازندگی، آهنگ مورد علاقه‌اش را نیز می‌خواند. به خصوص برای جوانان طرفدار سبک پاپ، گیتار ساز مناسبی است.

  • پیانو

 اگر بودجه مالی پیانو را در نظر نگیریم، یکی از سازهایی که می‌تواند فرزند شما را تبدیل به ستاره کنسرت‌های مختلف کند، نوازندگی پیانو است. این درخشش از سن پایین می‌تواند مسیر زندگی فرزندتان را به طور کلی تغییر دهد.

بهترین ساز برای یادگیری بزرگسالان

احتمالا افراد با سنین بالا آنقدر مشغله کاری و فکری دارند که مهم‌ترین هدف‌شان از یادگیری موسیقی و نواختن ساز، تسلی روح و آرامش فکری باشد. با کمی تمرین و تمرکز می‌توانید سازهای زیر را به راحتی یاد بگیرید. البته علاقه و شرایطی را که گفتیم، فراموش نکنید.

  • گیتار کلاسیک

اگر به موسیقی سبک پاپ علاقه دارید، و صدایتان برای خوانندگی آماده است، گیتار کلاسیک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در حال حاضر، گیتار طرفداران زیادی پیدا کرده است. به طوری که بیش‌تر از یک ساز، تبدیل به دکور در خانه‌ها شده است. البته شما پشتکار و هدف قوی برای ادامه دارید.

  • دف

ساز دف از سازهای کوبه‌ای و قدیمی ایران که به خوبی ریتم و ضرب را به شما آموزش می‌دهد.

  • سه تار

اگر می‌خواهید به روحیه سنتی پسند خود پایبند باشید و به موسیقی اصیل ایرانی بپردازید، ساز سه تار یکی از بهترین سازهایی است که می‌توانید با کمی تمرکز و تمرین یاد بگیرید. ساز غنی و اصیلی که تارهایش می‌تواند تسلی درون‌تان باشد.

جمع بندی

سازهای مناسب برای کودکان، نوجوان و بزرگسالان را بیان کردیم. البته این موارد، فاکتورهای معینی نیست. یعنی ممکن است کودک شما پس از چند بار تمرین به زیبایی هر چه تمام‌تر، قادر باشد کمانچه را که یک ساز زهی تقریبا سخت است، به راحتی بنوازد. در نظر داشته باشید که بین تمام این سازها، علاقه شرط اصلی است. چرا که می‌تواند سخت‌ترین کارها را تبدیل به شیرین‌ترین مسیر کند. در صورتی که برای انتخاب ساز نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، با ما تماس بگیرید.

دسته بندی ها:مقالات