زیر و بم گیتار اکوستیک

اردیبهشت / ۰۳

زیر و بم گیتار اکوستیک

/

می‌خواهید برای نواختن آهنگ‌هایی چون بلوز، کانتری، فولک و راک گیتار بخرید؟ در چنین حالتی باید گیتار اکوستیک تهیه کنید و بعد هم به یک  آموزشگاه موسیقی خوب مراجعه کنید.

اما گیتار اکوستیک چیست و چه فرقی با سایر گیتارها  دارد؟ در ادامه قرار است به توضیح همین موارد بپردازیم.

گیتار آکوستیک یک ساز موسیقی از خانواده گیتار است که صدای آن از طریق تار و بدنه‌ای توخالی منتشر می‌شود. در حقیقت گیتار کلاسیک را نیز می‌توان یک گیتار اکوستیک به حساب آورد. چون برای پخش صدا به آمپلی نیازی ندارد.

گیتار اکوستیک در ابتدا فقط گیتار خوانده می‌شد. اما امروزه  برای متمایز کردن نام آن از یک گیتار برقی، به گیتار اکوستیک شناخته می‌شود. به طور معمول، بدنه‌ی گیتار اکوستیک چوبی و توخالی است. البته راجع به شکل و شمایل آن در ادامه توضیحات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهیم.

معرفی ساز گیتار

مشخصات گیتارهای آکوستیک

سیم‌های موجود در گیتارهای اکوستیک فلزی است و کاسه‌ی صدای آن نیز کمی از گیتار کلاسیک بزرگتر است. به همین دلیل صدای گیتار اکوستیک یک زنگ خاصی دارد و برای نواختن آهنگ‌هایی چون بلوز، کانتری، فولک و راک استفاده می‌شود.

علاوه بر این، گیتار اکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک دسته‌ی باریک‌تری دارد و فاصله‌ی سیم‌های آن کمتر است. پس نحوه‌ی استفاده از آن نیز راحت‌تر خواهد بود.

کمان تار گیتار آکوستیک تاثیر زیادی در بلندی صدای گیتار دارد. معمولا کمانی که از جنس چوب باشد، در انتقال صدا بهتر عمل می‌کند. برای مثال می‌توان به چوب صنوبر اشاره کرد که کاربرد زیادی در تهیه‌ی کمان تار گیتارهای اکوستیک دارد.

در این حالت، شما به هیچ آمپیلی یا تقویت‌کننده‌ی صدا نیازی ندارید. پس برای افزایش صدای ساز، نیازی نیست از یک انرژی خارجی استفاده کنید. تمام انرژی و صدای گیتار اکوستیک از طریق کمان و  بدنه‌ی چوبی و توخالی آن فراهم می‌شود.

از آنجا که گیتار آکوستیک بدنه‌ای توخالی دارد، پس اثر اتصال و رزونانس اضافی باعث افزایش راندمان انتقال انرژی در فرکانس‌های پایین‌تر می‌شود. به عبارت دیگر، این گیتار از بدنه‌ی تو خالی خود جهت انتشار صدا استفاده می‌کند.

گیتار آکوستیک

انواع گیتار اکوستیک

گیتار آکوستیک در دو دسته‌ی سنتی و مدرن وجود دارند. این گیتارها نسبت به گیتارهای برقی تفاوت بسیار زیادی دارند. این تفاوت در شکل و بدنه و صدایی که تولید می‌کنند، نشان داده می‌شود.  از معروف‌ترین انواع گیتار کلاسیک و اکوستیک می‌توان به گیتار اسپانیایی/ نایلونی، گیتار آکوستیک سیم فلزی (steel-string acoustic)  و گیتار لپ استیل (lap steel guitar) اشاره کرد. در ادامه انواع گیتار را با جزئیات بیشتری معرفی می‌کنیم:

گیتار سیمی Nylon

  • Vihuela
  • Gittern
  • Baroque guitar
  • Romantic guitar
  • Classical guitar

گیتار روسی:

  • Flamenco guitar
  • Lute

گیتارهای استیل سیمی

  • Steel-string acoustic guitar
  • Twelve string guitar
  • Resonator guitar
  • Archtop guitar
  • Selmer/Maccaferri (Manouche) guitar
  • Battente guitar
  • Lap steel guitar
  • Lap slide guitar
  • Parlor guitar
  • Lyre-guitar

سایر گیتارهای اکوستیک

  • Harp guitar
  • Pikasso guitar
  • Contraguitar
  • Acoustic bass guitar
  • Banjo guitar

شکل بدنه‌ی گیتارهای اکوستیک

گیتارهای اکوستیک، اشکال و ابعاد متفاوتی دارند و بر اساس ابعاد، کاربردهای متفاوتی نیز خواهند داشت. در ادامه انواع گیتارهای اکوستیک مدرن را بر اساس شکل بدنه معرفی می‌کنیم. این دسته بندی از کوچک‌ترین گیتار اکوستیک به بزرگ‌ترین آن‌ها انجام شده است.

گیتار Range

این گیتار را می‌توان کوچک‌ترین گیتار اکوستیک به حساب آورد. گاهی اوقات به این گیتار، گیتار مینی جامبو نیز گفته می‌شود. این گیتار در حقیقت سه چهارم اندازه‌ی یک گیتار جامبو است. گیتار Range  پشت گرد و برآمده‌ای دارد که حمل آن در اندازه‌ی کوچک‌تر را ساده‌تر می‌سازد. این گیتار برای نوازندگانی که جثه‌ی کوچکی دارند و در حمل گیتارهای بزرگ دچار مشکل هستند، مناسب است.

گیتار Parlor

این  گیتار کامپکت، بدنه‌ی کوچکی دارد و معمولا به عنوان «punchy» نیز شناخته می‌شود. این گیتار معمولا ۱۲ فرت باز دارد. اندازه‌ی کوچک این گیتار حمل آن را برای نوازنده‌ها ساده‌تر می‌سازد.

گیتار کنسرت

این گیتار سایز متوسطی دارد ولی اندازه‌ی ان به اندازه‌ی سایر گیتارهای فول سایز نیست. اما پشت بدنه بزرگ است.  به خاطر سایز  متوسط، کنترل صدا در گیتار ساده‌تر خواهد بود.

گیتار سالن اجتماعات یا «Auditorium»

از لحاظ ابعاد، این گیتار به گیتارهای dreadnought شباهت بیشتری دارد. اما پشتی بدنه‌ی آن انعطاف‌پذیرتر است. در مقایسه با گیتارهای dreadnought، این گیتار بدنه‌ی جدیدتر و جالب‌تری دارد.

گیتار Dreadnought

به خاطر شکل بدنه‌ی این گیتارها، Dreadnought ها را ساده و کلاسیک می‌شمارند. استایل این گیتار توسط مارتین گیتار طراحی شده است. این گیتار بیش از صد سال است که طراحی شده و در دسترس نوازندگان قرار دارد. اما هنوز هم به عنوان یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین گیتارهای اکوستیک به شمار  می‌رود.

گیتار Jumbo

گیتار جامبو را می‌توان بزرگ‌ترین گیتار در گیتارهای آکوستیک به حساب آورد. بدنه بزرگ این گیتار باعث تولید صدا و پانچ بلند‌تری می‌شود. گیتار جامبو از یک گیتار Grand Auditorium نیز بزرگتر است، اما از لحاظ ساختاری شبیه به آن است. معمولا صدایی که تولید می‌کند نیز شبیه صدای گیتار dreadnought است. این گیتار توسط گیبسون طراحی شد تا با گیتارهای نسل dreadnought رقابت کند.

تفاوت گیتارهای اکوستیک و کلاسیک

همانطور که گفتیم، این دو نوع گیتار شباهت‌ها و کاربردهای شبیه به هم دارند. اما تفاوت‌هایی نیز در آن‌ها وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

تفاوت گیتار کلاسیک و اکوستیک در سیم گیتار

معمولا اکثر گیتارهای اکوستیک سیم‌های فلزی دارند. ولی سیم گیتارهای کلاسیک نایلونی است. همین تنوع در جنس سیم باعث تفاوت صدای بین این دو گیتار می‌شود. سیم‌های نایلونی معمولا صدایی نرم و ملایم تولید می‌کنند. نواختن آن‌ها نیز ساده‌تر است و پوست سر انگشت را نمی‌خورد. اما سیم‌های فلزی گیتارهای اکوستیک، صدای بلند‌تر و تیزتری دارند.

تفاوت گیتار اکوستیک و کلاسیک در بدنه

کمی قبل راجع به انواع بدنه‌ی گیتارهای اکوستیک توضیح دادیم.  به طور کلی، گیتارهای کلاسیک بدنه‌ی کوچیک‌تری از گیتارهای اکوستیک دارند. اما اگر گیتار اکوستیک مثل پارلور باشد، بدنه‌ی آن با گیتارهای کلاسیک هم اندازه خواهد بود.

تفاوت گیتار اکوستیک و کلاسیک در Fingerboard

معمولا گیتارهای کلاسیک فینگربورد پهن‌تر و صاف‌تری دارند. به همین دلیل فاصله‌ی بین‌ سیم‌ها در آن بیشتر است. اما دسته یا فینگر بورد گیتار اکوستیک باریک‌تر است و فاصله‌ی بین سیم‌ها کمتر خواهد بود. به همین دلیل، نواختن ساز با آن نیز ساده‌تر است. البته اگر یک مبتدی گیتار اکوستیک دست بگیرد، شاید به دلیل همین ویژگی، کند‌تر شود.

تفاوت گیتار اکوستیک و کلاسیک در Head Stock

اگر به یک گیتار دقت کنید، قسمتی در بالای دسته‌ی آن وجود دارد که از طریق آن، ساز کوک می‌شود. این بخش Head Stock نام دارد و شکل آن در گیتارهای اکوستیک و کلاسیک متفاوت است.

قیمت گیتار اکوستیک

فرقی نمی‌کند که گیتار در چه نوعی باشد. همیشه یک بازه‌ی قیمتی مناسب برای گیتارها وجود دارد. این کاملا به شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید. گیتارهای اکوستیک نیز قیمت‌های متفاوتی دارند. ولی معمولا قیمت آن‌ها از سه میلیون تومان شروع می‌شود و به سیزده میلیون تومان می‌رسد.

با توجه به این قیمت‌ها، بعد از گیتارهای کلاسیک، گیتارهای اکوستیک را می‌توان ارزان‌ترین نوع گیتار به شمار آورد. البته قیمت یک گیتار اکوستیک به برند آن نیز بستگی دارد. پس شاید گیتار آکوستیک گران‌تر یا ارزان‌تری پیدا کنید.

گیتار کلاسیک یا آکوستیک؟ کدام بهتر است؟

اگر سبک موسیقی برایتان فرقی نمی‌کند و فقط می‌خواهید گیتار یاد بگیرید، باید به تلاش و پشتکار خودتان دقت نمایید. از آنجا که استفاده از یک گیتار اکوستیک برای هنرآموزان مبتدی سخت‌تر است، پس شاید جهت آموزش تخصصی گیتار، گیتار کلاسیک را انتخاب کنید.

گیتار کلاسیک به چند دلیل برای یک مبتدی بهتر است. ابتدا اینکه جنس سیم این گیتارها نایلونی است و به پوست دست آسیب نمی‌زند. اندازه‌ی بدنه‌ی آن نیز نسبت به گیتارهای اکوستیک کوچک‌تر است. پس حمل آن برای یک مبتدی راحت‌تر خواهد بود. قیمت یک گیتار کلاسیک نیز نسبت به گیتارهای اکوستیک کمتر است.

پس اگر با بودجه نیز مشکل دارید،‌ بهتر است گیتار کلاسیک تهیه کنید. علاوه بر این، فرت‌های گیتارهای کلاسیک علامت‌گذاری شده‌اند که کار را برای شما ساده‌تر می‌سازند. در مجموع، اگر به سبک اسپانیایی یا پاپ علاقه‌ی بیشتری دارید نیز بهتر است با خرید یک گیتار کلاسیک، به آموزش موسیقی بپردازید.

دسته بندی ها:گیتار, مقالات