گیتار، یک ساز یا اکسیر جوانی؟

اردیبهشت / ۰۶

گیتار، یک ساز یا اکسیر جوانی؟

/

 

 

شاید با خودتان فکر کنید که چرا از بین این همه ساز موسیقی، گیتار را انتخاب کنیم؟ این روزها همه می‌دانند چطور گیتار بزنند! پس چرا سراغ سازهایی چون ویالون، پیانو و … نرویم؟

در حقیقت کلاس آموزش گیتار می‌تواند فواید فوق‌العاده‌ای برای شما داشته  باشد! شاید الان از تاثیرات گیتار روی مغز چیزی ندانید. ولی در پایان این مقاله، قطعا نظرتان نسبت به گیتار فرق خواهد کرد. البته امیدواریم که از گیتار، انتظار درمان لکه‌های پوستی را نداشته باشیدJ‌

موسیقی‌‌دان‌ها این بار به سراغ گیتاریست‌ها رفتند تا احساس آن‌ها را راجع به گیتار زدن بدانند. طبق گفته‌‌‌ها، آن‌ها انتظار داشتند که از بین صد نفر، چند نفر نظر مشترک داشته باشند. ولی هیچ‌کدام فکر نمی‌کردند که همگی باهم توافق نظر داشته باشند و نظراتی مشابه بدهند. گیتاریست‌ها، همگی معتقد بودند که با گیتار زدن،‌ احساساتی چون «درمان»، «خوشحالی»،‌ «خلاقیت»، «آرامش» و … را تجربه کردند. درحقیقت این‌ کلمات بارها و بارها تکرار شدند.

ما گیتار زدن را نوعی فرار از ذهن می‌دانیم. گیتار زدن راهی برای ایجاد یک فاصله بین گیتاریست و ذهن مشغول او است. به عبارت دیگر، نواختن ساز گیتار برای بهزیستی و سلامت روان شما مفید است.

 از تقویت احساس تا تقویت خلاقیت و اعتماد به نفس

طبق نظر بزرگان گیتار، «موسیقی برای همه است». فرقی نمی‌کند که از چه سازی استفاده می‌کنید. در هر صورت، نواختن یک ساز به شما در تقویت ذهن کمک خواهد کرد.

اما اگر بتوانید اولین آهنگ خود را با گیتار بنوازید، حس غروری در رگ‌هایتان جریان پیدا می‌کند که با هیچ حس دیگری قابل مقایسه نیست.

پس به یاد داشته باشید، از همان لحظه که در یک آموزشگاه موسیقی ثبت نام کنید و به یادگیری گیتار بپردازید؛ دیگر هرگز رهایتان نمی‌کند.

کلی جونز، یکی از اعضای ولزی باند Stereophonics، در این باره می‌گوید «اگر گیتار داری، هرگز تنها نیستی». شاید لحظه‌ی اول این احساس به شما دست بدهد که «چه جمله‌ی دراماتیکی!» اما بعد از اینکه گیتار زدن را یاد گرفتید، متوجه می‌شوید که حق کاملا با او است.

اما نواختن گیتار واقعا چه تاثیری روی مغز انسان می‌گذارد؟ ما در ادامه تاثیر شگرف گیتار را روی مغز انسان بررسی می‌کنیم تا به فواید و اثرات آن، پی ببریم.

آموزش گیتار

۱. نواختن گیتار یک نوع درمان است

اگر برای نواختن گیتار به یک آموزشگاه موسیقی مراجعه کنید، این درمان بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. در حقیقت،‌ تعداد زیادی از مراکز درمانی و روان‌شناسی، برای مدیریت استرس، تقویت حافظه، بهبود مهارت‌های ارتباطی و کمک به شخص در مقابله با مسائل زندگی، نواختن گیتار را توصیه می‌کنند.

مدت‌ زیادی است که گیتاریست‌ها مزایای درمانی گیتار را به رسمیت می‌شناسند. تعداد زیادی از گیتاریست‌ها معتقد هستند که با نواختن گیتار، می‌توانند فشار روانی را کاهش دهند و به آرامش برسند. اکثر گیتاریست‌ها بعد از نواختن گیتار حس می‌کنند به راحتی می‌توانند مشکل به وجود آمده را حل کنند.

۲. نواختن گیتار، خلاقیت شما را افزایش می‌دهد

چه بخواهید آهنگ خاص خود را طراحی کنید،‌ چه قصد کاور کردن سایر موسیقی‌ها را داشته باشید؛ گیتار خلاقیت شما را بالاتر می‌برد. البته پیانو هم همین کار را می‌کند. پس آن را نیز در کنار گیتار، جای می‌دهیم.

اگر برای سایر وجه‌های زندگی خود به خلاقیت نیاز دارید نیز می‌توانید از گیتار استفاده کنید. مثلا اگر برای انشای کلاسی ایده‌ای ندارید یا می‌خواهید با ایده‌های سازنده، به چشم رئیستان بیایید، گیتارتان را بردارید و پنج دقیقه‌ای آن را بنوازید. با اینکار فضای خالی در ذهنتان باز می‌شود و ایده‌ها پشت سر هم به مغزتان راه پیدا می‌کنند.

البته به یاد داشته باشید که همه‌ی ما ذاتاً خلاق هستیم، حتی اگر بعضی اوقات این خلاقیت را احساس نکنیم. اما نواختن گیتار این خلاقیت را بیدار می‌کند.

۳. نواختن گیتار از زوال عقل جلوگیری می‌کند

متاسفانه با بالا رفتن سن، همه یک نوع افت مغزی را تجربه می‌کنند. حافظه ضعیف می‌شود و گیرایی شخص پایین می‌آید. معمولا برای جلوگیری از این اتفاق که زوال عقل نام دارد، روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود.

از حل جدول و یادگیری زبان‌های مختلف گرفته تا نواختن گیتار! نواختن گیتار می‌تواند سلول‌های خاکستری مغز شما را تقویت کند. مطالعات اولیه‌ روی اسکن مغز یک گیتاریست نشان می‌دهد که یادگیری گیتار، نه تنها حجم سلول‌های خاکستری را در مناطق مختلف مغز افزایش می‌دهد ، بلکه باعث تقویت اتصالات دوربرد بین آن‌ها نیز می‌شود.

در حقیقت، دانشمندان، پزشکان و گیتاریست‌های بزرگ عقیده دارند که گیتار  بیش از اینکه یک ساز باشد،‌ اکسیر جوانی است! زیرا به هماهنگی، تمرکز و تقویت حافظه کمک می‌کند.

۴. نواختن گیتار به تقویت فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازد

اگر در یک آموزشگاه موسیقی ثبت نام کنید و مرتبا با سایر افراد و مربی در یک گروه تمرین موسیقی داشته باشید، قطعا کار تیمی را نیز یاد می‌گیرید. در کنار این کار تیمی، سلامتی زیادی به دست می‌آورید و روابط اجتماعی شما پیشرفت خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که روابط اجتماعی، برای سلامت روح و زندگی ما امری ضروری است. مگر اینکه به شدت درونگرا باشید  و ترجیح دهید که کنج خانه‌ی خودتان، گیتار بنوازید. در هر صورت، موسیقی می‌تواند به رفاه حال شما کمک کند و روابط اجتماعی شما را گسترش دهد.

حتی اگر یک درونگرا باشید، جمع شدن با کسانی که مثل شما به یادگیری گیتار علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند، به شدت لذت بخش است.

۵. گیتار زدن به شما در بیان احساسات کمک خواهد کرد

همه‌ی ما آن لحظه‌ها را داریم که بیان احساساتمان به طور شفاهی دشوار است. اما بسیاری از گیتاریست‌ها راحت‌تر احساسات خود را نشان می‌دهند. آن‌ها حتی می‌توانند این احساسات را از طریق گیتار به گوش بقیه برسانند.

برای مثال می‌توان به گیتار آکوستیک، موسیقی جاز و بلوز اشاره کرد. موسیقی‌ای که محبوب سیاه‌پوستان مهاجر آمریکا بود.

برای برخی از شما، نواختن گیتار ممکن است روشی کاملاً ساده برای برقراری ارتباط، بیان دیدگاه‌، احساسات، عقاید و ترس‌های شما باشد. شما با گیتار می‌توانید احساساتی را بیان کنید که به تنهایی و به کمک زبان، قادر به انجام آن نخواهید بود.

آموزش گیتار

۶. نواختن گیتار اعتماد به نفس شما را بالاتر می‌برد

یادگیری گیتار می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما داشته  باشد. شما همانطور که به یادگیری گیتار می‌پردازید و به پیشرفت خود ادامه می‌دهید، احتمالاً در مقابل یکی از اعضای خانواده، همسر، دوستان و همکلاسی‌ها به نواختن آن مشغول خواهید شد.

نواختن گیتار در مقابل دیگران، هرچند در ابتدا ترسناک باشد، اعتماد به نفس شما را در بیان عمومی و به اشتراک گذاشتن خلاقیت بالاتر خواهد برد.

این می‌تواند به شما در زمینه تحصیل یا شغل نیز کمک کند. زیرا نواختن گیتار با دیگران اعتماد به نفس و خلاقیتتان را بالاتر می‌برد. برای مثال می‌توان به نحوه‌ی صحبت کردن در یک جمع اشاره کرد. حتی اگر این جمع فقط مادر شما باشد.

درنهایت ، هرچه در نواختن گیتار پیشرفت بیشتری پیدا کنید، عزت نفس و اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود. این به نوبه خود باعث افزایش احساس رضایت می‌شود و به شما کمک می‌کند تا نسبت به خود،  احساس خوبی داشته باشید.

۷. شما احساس می‌کنید که به خانواده‌ی بزرگی تعلق دارید

اکنون با خواندن این مقاله به خوبی می‌دانیم که گیتار، با روش‌های مختلفی برایمان سلامتی به ارمغان می‌آورد. اما شاید بهترین روش گیتار در درمان روح، همین نکته‌ی آخر باشد.  احساس مفید بودن و شناخته شدن. احساس ارتباطی قوی با سایر گیتاریست‌ها. احساسی مشترک و فراموش نشدنی.

بله! شما با نواختن گیتار، دیگر تنها نخواهید بود. به هر جای دنیا که سفر کنید یا به هر شهری بروید، به راحتی می‌توانید با یک گیتاریست ارتباط برقرار کنید و اوقات خوشی داشته باشید.

شاید اگر حسابدار، مترجم، نویسنده یا آشپز باشید، نتوانید با یک شخص خارجی در برخی موارد هم نظر باشید. ولی اگر گیتار بنوازید، فرقی نمی‌کند که در کجای دنیا قرار داشته باشید. شما و سایر نوازندگان، همگی جزئی از یک خانواده هستید. همگی باهم هم نظر خواهید بود از قوانین یکسانی در نواختن آن استفاده خواهید کرد.

اگر در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید، مطمئن باشید که با نواختن گیتار مشکلتان حل خواهد شد. همانطور که گفتیم، گیتار شاید نتواند لکه‌های پوستی را درمان کند، ولی به خوبی می‌تواند به شما در اعتماد به نفس، بیان احساسات و برقراری ارتباط، کمک کند.

دسته بندی ها:گیتار, مقالات