از شیوه‌های تدریس موسیقی کودک تا زمینه بروز خلاقیت

آذر / ۱۴

از شیوه‌های تدریس موسیقی کودک تا زمینه بروز خلاقیت

/

بسیاری از والدین به دنبال یافتن بهترین آموزشگاه موسیقی برای کودکان خود هستند. در­ این­ میان­، نقش یک معلم موسیقی خوب بسیار مهم و حیاتی است، چراکه در فضای آموزشگاه، نزدیک­ترین ارتباط را با کودک شما دارد.

کودکان توانایی یادگیری هرچیزی با الگوی ریتمیک را دارند و می‌­توان گفت که کودکان خود را با موسیقی ابراز می­‌کنند. با این­ حال، آموزش موسیقی به آن‌­ها یک چالش متفاوت است. درس‌­های موسیقی علاوه بر قابل فهم بودن، باید سرگرم‌­کننده و جالب باشند.اما چگونه؟ متدهای تکراری آموزش موسیقی، موجب یکنواختی کلاس­‌های موسیقی می‌­شوند. بدترین اتفاق ممکن برای یک معلم موسیقی در کلاس این است که شاهد از دست رفتن علاقه هنرجو به موسیقی باشد. اما چگونه می‌­توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟

نگران نباشید موسیقی کودک می‌­تواند بسیار جذاب و هیجان­‌انگیز باشد! روش‌­های آموزشی لذت بخش زیادی وجود دارد که می­‌تواند به درک کودکان از موسیقی کمک کند. اگر درک مطالب برای آن‌­ها مشکل باشد، طبیعی است که علاقه خود را از دست بدهند. در ادامه با تکنیک­‌های جالب و خلاقانه­‌ای که معلمان می‌­توانند استفاده کنند تا موجب تفاوت آن­‌ها شود­، آشنا می‌­شویم.

۶ تکنیک جالب برای آموزش موسیقی به کودکان

۱- برنامه ریزی دقیق راهی برای افزایش نگرش مثبت کودکان

کلاس­‌های موسیقی بر حسب تفاوتشان نیاز به برنامه ریزی­ مجزا دارند. موسیقی کودک به دلیل ویژگی­‌های حساس، نیازمند برنامه ریزی خاص و ومنحصربه‌­فردی است. برنامه‌­ریزی مداوم برای کودکان می‌­تواند بسیار مؤثر باشد. وجود برنامه مناسب موجب افزایش ارتباط با کودکان می‌­شود.

بسیاری از معلمان موسیقی از­ این‌که زمان مشخصی را برای برنامه­‌ریزی دانش‌آموزان خود صرف می­‌کنند اما، به نتیجه دلخواه نمی‌رسند، تأسف می‌­خورند. بااین‌­حال ، باید امیدوار باشند و تمرکزشان را از دست ندهند. این برنامه­ریزی هنگامی که کودکان به طور مؤثر دروس خود را آموخته‌اند ، خود را نشان می­‌دهد. علاوه­ بر ­این ، می­‌توان از این­ زمان استفاده کرد تا معلمان بتوانند انگیزه شخصی­شان را برای گسترش مهارت­هایشان تقویت کنند. کودکان  در فضای آموزشگاه نه تنها درس موسیقی را یاد می‌­گیرند بلکه نگرش مثبت معلمان خود را نیز فرا می­گیرند.

۲-آموزش عملی به ­منظور یادگیری آسان

موسیقی چیزی نیست که بتواند در حافظه جا خوش کند. موسیقی فرایند خلاقانه ای است که باید از درون فرد جریان یابد. فعالیت­‌های عملی باید به عنوان چاشنی به روش تدریس اضافه شوند، این امر یادگیری کودکان را آسان می­‌کند. چیزهایی مانند دست زدن ریتمیک یا آواز خواندن جزو بهترین کار­های موجود برای ورود کودکان در فرایند یادگیری است. استفاده از بدن کودکان برای یادگیری موسیقی می‌­تواند امر یادگیری را آسان کند، زیرا به کودکان کمک می­‌کند تا درس را به حافظه بسپارند.

۳-ورود به دنیای کودکان

بهترین راه برای حفظ علاقه کودکان آموزش آهنگ­‌ها یا سبک­‌های مورد علاقه آن­‌هاست. نیازی به یک سبک خاص موسیقی برای آموزش موسیقی کودک نیست زیرا همه سبک­‌های موسیقی منابع مفیدی برای آموزش و همچنین یادگیری هستند.باید از کودکان خواسته شود تا راجب سبک­‌ها و هنرمندان موردعلاقه­‌شان صحبت کنند. برای خردسالان می­‌توان از آهنگ­‎های برنامه‌­های تلویزیونی موردعلاقه­‌شان استفاده کرد. این امر موجب ورود به دنیای کودکان می­‌شود.

۴-تعامل ، موسیقی کودک، یادگیری مشارکتی

اگرچه تمرین فردی برای فرایند یادگیری بسیار ارزشمند است ، اما با این‌­حال کودکان زمانی که آموخته­‌های موسیقی خود را با فردی دیگر به اشتراک می‌گذارند، لذت می‌­برند. طبق تحقیقات، یادگیری مشارکتی، برای یادگیری دروس پیچیده به کودکان بسیار مفید است. کودکان از طریق آموزش، به مشارکت در کار گروهی تشویق می‌­شوند. یادگیری با همسالان بسیار قدرتمندتر از درس خواندن در کلاس است. کودکان باید در گروه قرار گیرند، به یکدیگر معرفی شوند و برای شرکت در فعالیت­های گروهی ترغیب شوند.

در این میان نقش آموزشگاه‌های موسیقی در برگذاری فعالیت­‌های جنبی در کنار آموزش، مانند کنسرت نوآموزان موسیقی در سالن­‌های موسیقی شهر، بسیار حیاتی است.

۵-فناوری، محدودیت یا خلق موقعیت

همزمان با پیشرفت فناوری، کودکان امروزی نیز پیشرفت می­کنند.کودکان امروزی بومیان دیجیتال هستند و فناوری، امروزه منبع مناسبی برای آموزش است. استفاده هوشمندانه از فناوری می‌تواند تدریس را بسیار مؤثر جلوه دهد. استفاده از برنامه­‌ها و سایر سایت­‌های ویدئویی، یادگیری درس را به­‌یاد­ماندنی­‌تر می‌­کند. نمایش فیلم از اجراهای زنده، روشی مؤثر برای آموزش به دانش‌­آموزان در مورد نحوه نواختن سازهاست. با این کار کودکان با هنرمندان مشهور آشنا می‌­شوند و از آن­‌ها الگو برداری می‌­کنند.

کودکان به‌­وسیله‌­ی فناوری می­‌توانند امکان به اشتراک گذاری دستاوردهای خود با همسالان، والدین و دیگران را داشته باشند. ساده‌ترین راه ممکن برای استفاده از فناوری، انتشار ویدئویی از اجرای کودکان در فضای مجازی است.این امر حتی به صورت پخش زنده نیز امکان­‌پذیر است.

۶-معلمان خلاق، کودکانی خلاق­‌تر

معلم موسیقی کودک، باید یک روان­شناس کودک خوب هم باشد.یک معلم خوب کسی است که همدل، دارای صبر و نگرش مثبت است. همچنین می‌­داند که در صورت لزوم، چگونه دانش­‌آموز را تحت فشار قرار دهد. دانش­‌آموزان باید هنگام رسیدن به سطح معینی با پاداش تشویق شوند.

معلمان باید فرصت بروز خلاقیت را به کودکان بدهند.به­‌عنوان مثال هنگامی که کودکان در مورد قطعه یا سبک خاصی از موسیقی آموختند، مرحله بعد این است که بتوانند قطعه خود را به همان سبک آهنگ­سازی کنند.

در کل، یادگیری باید سرگرم کننده و جالب باشد. یکی از راه­ها، تلفیق موسیقی و بازی با یکدیگر است. معلمان، برای اثر بخشی بیشتر دروس، باید درس­های خود را سرگرم­‌کننده‌­تر در نظر بگیرند. و دانش­­‌­آموزان باید به صورت گروهی تقسیم‌بندی شده و بر اساس عملکردشان، درجه­‌بندی شوند. بچه‌­ها عاشق این هستند که توسط معلمان خود مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند، به خصوص وقتی که جواب سخت کوشی آن­ها با هدایا است!

دراین‌میان، آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان با گردهم آمدن جمعی از اساتید جوان و با انگیزه و آشنا به حوزه روان­شناسی کودک، در تلاش است تا بتواند با متدهای به روز و خلاقانه مشوق کودکان برای آموزش موسیقی کودک باشد.

دسته بندی ها:مقالات