موسیقی ارف: از آموزش موسیقی تا افزایش ضریب هوشی

خرداد / ۰۹

موسیقی ارف: از آموزش موسیقی تا افزایش ضریب هوشی

/

موسیقی جز جدایی‌ناپذیر زندگی ما انسان‌ها است و از همان بدو تولد به آن خو گرفته‌ایم. به همین دلیل در دنیا، آموزش موسیقی تنها مختص به بزرگسالان نمی‌شود؛ بلکه کودکان نیز از سنین پایین برای یادگیری موسیقی آموزش داده می‌شوند. روش‌های آموزش موسیقی و متدهای آموزشی این هنر ده‌ها سال است که در کشورهای پیشرفته دنیا جا افتاده است. در ایران نیز مدرسان این حوزه در دهه‌های اخیر تمام تلاش خود را کرده‌اند که گام‌های بزرگ و مهمی در این زمینه بردارند.

ارف چیست؟

نخستین بار کارل ارف که آهنگسازی آلمانی است، این متد را به کار برد و در سال ۱۳۴۸ توسط دکتر سعید خدیری که دانش‌آموخته موسیقی در آلمان بود، این متد را در ایران مطرح کرد. با توجه به این‌که مخاطب این موسیقی کودکان هستند، در این متد تلاش می‌شود که با ترکیب موسیقی و حرکات متناسب آن، توانایی‌های ذهنی و جسمی، مهارت‌های شنیداری و رفتاری، ذوق موسیقی و زیبایی‌شناسی را در کودکان تقویت کنند. این متد مناسب برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال است. در آموزش این متد به طور معمول از ساز بلز استفاده می‌شود.

یادگیری ارف چه کمکی به کودک می‌کند؟

موسیقی در کودکان موجب افزایش ضریب‌هوشی آن‌ها و فعال‌شدن قسمت‌های مختلف مغزشان می‌شود. از سوی دیگر قرار گرفتن در گروه‌های هم‌سن اعتماد‌به‌نفس، روابط اجتماعی، احترام و کار گروهی را به کودکان یاد می‌دهد. نکته جالب توجه این است که کودکان تمام این‌ها را با لذت و در فضای شاد به دور از استرس و پرخاش می‌‍آموزند که خود باعث کاهش این ویژگی‌ها در آن‌ها شده و تمرکزشان را بالا خواهد برد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که موجب می‌شود، کودکان به کلاس‎‌های ارف علاقه‌مند شوند و در  آن‌ها شرکت کنند، ایجاد فضایی صمیمی و دوست‌داشتنی است. سالنی که برای آموزش کودکان در نظر گرفته می‌شود، باید با توجه به مسائل روان‌شناسی، طراحی شود. در آن از طرح‌ها و رنگ‌هایی که در کنار آرامش، فضایی گرم  و شاد را برای کودکان می‌سازد، استفاده شود. نور مناسب، تهویه مطلوب و رعایت مسائل بهداشتی نیز از مهم‌ترین نکات هستند.

در آموزش ارف به چه نکاتی باید توجه شود؟

به جز فضای مناسب باید  انتقال مفاهیم و آموزش موسیقی به شیوهای جذاب و کاربردی باشد، چرا که کودک از الفاظ کسل‎کننده و روش‌های تکراری به سرعت خسته می‌شود. باید به دنبال موضوعاتی در حین آموزش بود که برای کودک جذاب باشند و بتواند با آن ارتباط سازنده‌ای را برقرر کند. برگزاری مسابقه، بازی، آوازخوانی و نظایر این‌ها می‌تواند کودکان را بیشتر و بیشتر به یادگیری تشویق کند.

دسته بندی ها:مقالات