انواع سبک های موسیقی کدامند؟

بهمن / ۲۸

انواع سبک های موسیقی کدامند؟

/

سبک موسیقی در واقع مشخصه های یک قطعه مـوسـیقـی از نظر دوره‌ی زمانی، ریشــه‌های منطقـه‌ای یا جغـرافیـایی، کارکردهای اجتماعی، تکنیـک اجرای قطعه و نوع سـاز‌های اسـتفاده شـده در قطـعه است. در واقع به توصیف ویژگی های قطعه های موسیقی گونه، ژانر و سبک گویند. سبک موسیقی به عبارتی ریشه در فرهنگ، هنر و اصالت یک منطقه دارد و برای بیان افکار، عقاید، تفکرات و حتی اعتراضات نیز به کار برده می شود.

امروزه در سرتاسر جهان سبک های مختلف و گوناگونی موجود است که اساس و پایه طبقه بندی این سبک ها بر اساس دوره پیدایش، افراد پدید آورنده، دلایل و چگونگی پدید آمدن آنها عبارتند از:

  • موسیقی هنری
  • موسیقی سنتی و محلی
  • موسیقی پاپ
  • موسیقی مذهبی

انواع سبک موسیقی

از مهمترین سبک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک موسیقی کلاسیک‌

سبک موسیقی کلاسیک از قدیمی ترین سبک ها است و به عبارتی پایه و اساس تمام سبک ها شناخته می شود که بر منطقه وسیعی از نقاط مختلف دنیا رواج داشته است و برای اولین بار در آمریکا و اروپا رواج پیدا کرد. این سبک از حالت های متضاد بسیاری تشکیل شده و مجموعه بزرگی از سبک ها را که باهم در ارتباط هستند در بر می گیرد. در این سبک از موسیقی، بداهه نوازی محدود است و معمولا دارای نت های مشخص است. موسیقی کلاسیک شامل چهار دوران باروک، دوران کلاسیک، دوران رمانتیک و دوران کلاسیک مدرن است. استفاده از سازهای مختلف زهی، بادی چوبی و برنجی در این سبک متداول است.

بتهوون، شوپن و موتزرات از هنرمندان معروف این سبک هستند.

سبک موسیقی راک

یکی از مشهورترین سبک های موسیقی است که طرفداران بسیاری دارد. این سبک روی ضرب‌آهنگ‌ها تاکید زیادی دارد. سبک راک یکی از گونه های سبک پاپ است که از راک اند رول نشأت گرفته است. از مشهورترین خوانندگان این سبک راک الویس پریسلی است که در واقع پادشاه سبک راک است. در این سبک ابتدا سازهای بادی برنجی مانند ساکسیفون مرسوم بود اما بعدها با روی کار آمدن سبک های فرعی راک سازهایی چون پیانو، گیتار باس، کیتار الکتریک، کیبرد و درامز بیشتر استفاده شد.

سبک موسیقی باروک

سبک باروک شکوه و جلال اشرافیت را نشان می دهد و در لغت به معنی ماهرانه درست کردن است. تفاوت آن با آثار موسیقی رنسانس تاکید بر ضرب است در واقع از ویژگی های این سبک، داشتن ریتم های معین و یکنواختی حالت موسیقی است. سازهای بادی در این سبک بیشتر استفاده می شود. از مشهورترین آهنگسازان این سبک جورج فردریک هندل و یوهان سباستین باخ را می توان نام برد.

سبک موسیقی جاز   

سبک جاز در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میان سیاه پوستان آفریقایی تبار در نیواورلئان در آمریکا شکل گرفت و در واقع اولین سبک مهمی است که در آمریکا رواج یافت. از ویژگی های این سبک مکث، پرسش و پاسخ،  بداهه نوازی، ضرب های تابدار، چند ضربی بودن و به ‌کارگیری عناصری از موسیقی غرب است. همچنین ساخت قطعات جاز به دلیل پیچیدگی و هارمونیک بودن آن نیاز به دانش بالا و تبحر دارد. مالیس دیویس، جلی رول مورتون و کلمن هاوکینگ از مشهورترین هنرمندان این سبک هستند. از سازهای اصلی این سبک ساکسیفون و ترومپت است اما ترامبون، پیانو، گیتارباس و درامز هم در این سبک کاربرد دارند.

سبک موسیقی پاپ

این سبک عامه پسند و غیر آکادمیک است و برای گروه زیادی از مردم جذاب می باشد در واقع سبکی از دل مردم است که موجب شادی و نشاط می شود. پاپ سبکی مشتمل بر چندین سبک از موسیقی مانند راک، ریتم، هیپ هاپ و … است و این باعث انعطاف پذیری آن شده است. آهنگ های اجرا شده در این سبک ساده و هارمونی پیچیده ندارند و از نظر زمانی در محدوده خاصی هستند همچنین طولانی و پرتکرار نیستند. از مشهورترین هنرمندان این سبک کریس دی برگ، استینگ،‌ ترنت رنزور، التون جان و دنی الفمن را می توان نام برد. پیانو، انواع گیتار، ساکسیفون، ویولون از جمله سازهای این سبک هستند و برای تقویت و ایجاد عناصر ریتمیک از دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود.

سبک موسیقی مینیمال

زمانی که موسیقیدانان تصمیم گرفتند به جای استفاده از فرم های پیچیده از گونه های ساده استفاده کنند این سبک بوجود آمد در واقع این سبک پیچیدگی خاصی ندارد و از هارمونی ساده ای برخوردار است. در این سبک تعداد نت ها و فواصل کاهش می یابد و دارای پالس های یکنواخت است. همچنین در این سبک به ثابت ماندن ریتم، آکورد و ملودی اهمیت زیادی داده می شود. از هنرمندان معروف این سبک لامونته یانگ، لوییس آندریسن، تری ریلی، کارل گویوارتز، استیو رایش، گاوین برایرز و فیلیپ گلس را می توان نام برد.

سبک موسیقی بلوز

زمان پیدایش این سبک قرن نوزدهم است و در مناطق جنوبی آمریکا رواج یافت. همچنین در مناطق غربی قاره آفریقا و برای اجرای مراسم مذهبی سیاه پوستان رواج داشت. از ویژگی های این سبک که در ریتم با جاز و راک اند رول مشترک است عبارتند از پرسش و پاسخ، آکوردهای خاص، خطوط باس و تنظیم آهنگ است که دارای فرم های ساده و با محتوا است. این سبک بیشترین تاثیر را بر سبک هایی که امروزه در اروپا و آمریکا رواج دارد گذاشته است. از معروفترین هنرمندان این سبک

بی بی کینگ، بیگ بیل برونزی، استیو ری، ویلیام کریستوفر هندی، بسی اسمیت، چارلی پاتون، لید بلی، لونی جانسون، رابرت و تامی جانسون را می توان نام برد. و از سازهای مهم آن گیتار، پیانو، درامز و ساکسیفون است.

سبک ریتم و بلوز

سبک ریتم و بلوز یا آر اند بی موسیقی مورد علاقه سیاه پوستان و از سبک های غنی آمریکا و آفریقا است. این سبک نه جاز است نه بلوز بلکه سبک تر از سبک های قبلی اجرا می شود. خوانندگان این سبک تن صدای غنی دارند و در ترانه های این سبک از تکنیک صدا و پاسخ استفاده می شود. همچنین ریتم ها و نت های موسیقی تکرار می شوند.

مشهورترین هنرمندان این سبک استیو واندر، رابرت لروی جانسون و ری چارلز هستند.

از مهمترین سازهای این سبک انواع گیتار، ساکسیفون، باس، پیانو و درامز را می توان نام برد.

سبک موسیقی کانتری

این سبک بیشتر میان ساکنان جنوبی ایالات متحده  به خصوص سفیدپوستان مرسوم بود. در این سبک ترانه هایی با مضنون شاد و عاشقانه و در عین سادگی به بیان سنت ها، فرهنگ، عواطف قومی و احساسی می پردازد. اشعار آن نیز بسیار شبیه سبک بلوز است. سبک کانتری سنتی و سبک کانتری مردمی از دو سبک اصلی آن هستند که سبک مردمی شاخه ای از سبک راک است و بیشتر مورد توجه طرفدارانش قرار دارد. از مشهور‌ترین هنرمندان این سبک می‌توان جانی کش و ویلی نلسون را نام برد.

از سازهای مهم این سبک انواع گیتار، بانجو، ویولن، ماندولین و پیانو می باشد.

سبک موسیقی الکترونیک

این سبک از موسیقی بیشتر در آمریکا رواج داشت و  در آن برای نخستین بار از سازهای الکترونیک برای اجرا موسیقی استفاده شد. موسیقی الکترونیکی موسیقی است که شامل پردازش الکتریکی مانند ضبط صدا و ویرایش کردن روی نوار است و در واقع تلفیقی از تکنولوژی روز دنیا و خلاقیت است که هرگز در موسیقی آکوستیک دیده نشده است. در این سبک صدا از هارمونیک یکسان و عالی برخوردار است. مهمترین ژانرهای الکترونیک عبارتند از، چیل اوت، الکترونیکا، موسیقی امبینت، موسیقی صنعتی ،موسیقی رقص الکترونیک و کرانک است. از هنرمندان معروف این سبک دفت پانک و آفکس توین را می توان نام برد.

سبک موسیقی اپرا

اپرا از جمله سبک های کلاسیک است که بر پایه موسیقی و نمایش است که از سه بخش مقدمه یا اوُوِرتور، آریا و رسیتاتیف تشکیل شده است. در واقع اپرا ترکیبی از موسیقی، ادبیات، دکور، بازیگری،  اجرا،  نوازندگی، خوانندگی، طراحی صحنه، کارگردانی و بسیاری از هنرهای دیگر در قالب یک هنر واحد است .

از هنرمندان این سبک جاکوپو پری و کلودیو مونته‌وردی را می توان نام برد.

سبک امپرسیونیسم

سبکی مدرن است که بر پایه زیبایی و کمال است که در قرن نوزدهم موسیقی امپرسیونیسم آغاز حرکتی به سوی ذهنیت گرایی بود که تجربه ذهنی را اساس همه قوانین خود قرار می دهد. هر چه در این سبک جلوتر می رویم به سوی هنر انتزاعی و نارئالیستی پیش می‌رود. این سبک برای اولین بار در آثار کلود دبوسی دیده شد. در این سبک هنرمند از عینیت فاصله می گیرد و با خلاقیت و ذهنیت دست به خلق اثر می زند.

سبک رپ

در دهه شصت سیاه پوستان آمریکایی از این سبک برای بیان اعتراضات خود استفاده کردند که دارای ریتم بسیار تند و پشت سر هم است و در واقع شکلی از موسیقی کلام محور است که بیشتر برای بیان مشکلات اجتماعی و اعتراضات با بیان صریح و همراه ریتم و آهنگ است.

سبک هیپ هاپ

از سبک های نوین موسیقی با ریشه آمریکایی است که ترکیبی از صدا و اسکرچ است.

آواز به صورت صحبت ریتمیک و قافیه دار، همراه با رپ خوانی اجرا می شود. در واقع قطعات موسیقی به صورت بیت ها که توسط دی جی نواخته می شود اجرا می شود و دارای خواننده است.

سبک موسیقی سنتی ایرانی

زمان پیدایش موسیقی سنتی ایرانی یا موسیقی کلاسیک ایرانی قبل از میلاد مسیح است. در این سبک نت هایی وجود دارد که سبب جدایی این سبک از سایر سبک ها شده است. ریتم ساده، قابل فهم و دلنشین از ویژگی های  بارز این سبک است.  سبک موسیقی ایرانی از تعدادی ملودی کوتاه به نام گوشه و چندین نت تشکیل می شود که دارای تقسیمات جزء نمی باشد. دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی شامل موارد زیر است.

  • شور
  • سه گاه
  • همایون
  • چهارگاه
  • ماهور
  • نوار
  • راست پنجگاه
  • است که دارای پنج آواز
  • اصفهان
  • افشاری
  • ابوعطا
  • دشتی
  • بیات ترک

انواع دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی

سبک های دیگری از موسیقی

با توجه به این که سبک های موسیقی زیادی در دنیا موجود است از جمله موارد دیگر عبارتند از:

  • سبک پانک راک
  • سبک رگتایم
  • رمانتیک
  • سبک عصر نو
  • سبک آکوستیک
  • سبک سوینگ
  • سبک متال
  • سبک پانک
  • سبک لاتین
  • سبک اصیل
دسته بندی ها:مقالات