چالش های صداسازی و اصول آن

مرداد / ۲۳

چالش های صداسازی و اصول آن

/

اگر بخواهیم به طور خلاصه برایتان بگوییم که پرورش صدا چیست؟ این‎طور می‎توانیم بگوییم که؛ در پایان یک کلاس صداسازی و خوانندگی شما به وسیله تمرینات صوتیِ اصولی و پی‎در‎پی در بازه‎ی زمانی مشخص حنجره و تارهای صوتیتان را طوری تربیت می‎کنید که توانایی استفاده از تمام ظرفیت خود را پیدا کرده و بتوانید به وسیله آنها بهترین و بی نقص‎ترین اجرای ممکن را داشته باشید.

در واقع در این دوره شما با انجام تمریناتی‎ تارهای صوتی و حنجره خود را تربیت کرده و رشد می‎دهید. مانند بدنسازی که عضله‎های شما بعد از پایان دوره رشد کرده و قوی می‎شوند، در پایان این دوره نیز صدای شما پرقدرت، پر طنین و رسا می‎شود. اگر تمریناتی که استادتان به شما می‎دهد را به بهترین شکل و بدون نقص اجرا کنید، در نهایت می‎توانید به حجم و مساحت صدای خود بیفزایید و رنگ و طنین واقعی صوت خودتان را به همگان نشان دهید.

چگونه بفهمیم صدای خوبی داریم؟

شاید باور کردنش آسان نباشد، اما صدای همه ی ما خوب است. هرکسی می تواند رویای خواننده شدن را تحقق ببخشد. برای اینکه هرکدام از ما در واقعیت یک روز گوینده یا سخنران باشیم هیچ مرزی وجود ندارد مگر تمرین بسیار.
یک ورزشکار را در نظر بگیرید، او سالیان دراز به تمرین و تقویت عضله های خود می پردازد. شاید همه ی ما نتوانیم بسکتبالیست یا بازیکن حرفه ایی فوتبال باشیم، اما هرکسی می تواند رشته ی ورزشی مناسب شرایط خود را پیدا کرده و در آن بدرخشد. این واقعیت در ارتباط با صدا هم صادق است. به این معنا که ما می توانیم با تقویت حنجره، صدای واقعی خود را پیدا کرده و آن را پرورش بدهیم. شاید همه ی ما نتوانیم خواننده اپرا باشیم اما ممکن است بتوانیم یک ترانه ی سنتی یا راک را به خوبی اجرا کنیم.
تابحال برایتان پیش آمده که از شنیدن صدای خودتان در یک فیلم ویدیویی یا یک پیام ضبط شده خجالت زده شوید؟
ممکن است با خودتان فکر کرده باشید چرا فقط صدای من در حالت ضبط شده با آنچه که می شنوم تفاوت دارد در حالی که صدای سایر افراد مانند صدای واقعی آن هاست؟
جواب شما اینجاست. آنچه ما به عنوان صدای واقعی خودمان می شناسیم، صوتی است که از طریق جمجه ما شنیده می شود. این صدا پانزده برابر بیش تر از صدایی است که از طریق ضبط شدن اصوات به گوش ما می رسد. این در حالی است که شما صدای دیگران را از طریق هوا می شنوید نه جمجمه.
در حقیقت صدای واقعی ما، آن صدایی است که از طریق هوا به گوش افراد می رسد نه آنچه که ما می شنویم و به عنوان صدای خود می شناسیم.

برای شناخت صدای خود، چه باید کرد؟

همین حالا با یک وسیله خوش کیفیت صدای خود را ضبط کنید. قبل از هر تصمیمی بارها و بارها به این صدا گوش دهید. شما کم کم متوجه نواقص صدای خود خواهید شد. شما به تدریج درک می کنید که صدایتان خش دارد یا بم است. ممکن است نفس کم بیاورید یا متوجه شوید در شروع یا پایین صحبت صدایتان ضعیف می شود. با شناخت تدریجی صدای خود می توانید نقاط ضعف یا قوت صدایتان را شناخته و آن ها را تقویت کنید.
به تدریج با تکرار این روند شما متوجه پیشرفت صدای خود خواهید شد.

آیا من استعداد خوانندگی دارم؟

همه ی ما ممکن است زیر دوش حمام، ترانه ای را با خود زمزمه کرده و یا از آن بیشتر خود را روی یک استیج بزرگ دیده باشیم. گاهی ممکن است در جمع دوستان صمیمی، زیر آواز زده باشیم. شاید در روزهای نخست یادگیری یک ساز، شعری قدیمی را زیر لب با نت های ناهماهنگ خوانده باشیم. همین ویژگی ها برای کشف خواننده ی درونتان کافی است.
در واقع برای کشف استعداد خوانندگی، حتما نباید با تمجید افراد مواجه شده باشید. یا ویژگی خارق العاده ایی داشته باشید.
اگر شما با هندزفریتان وارد دنیای دیگری می شوید، اگر با موسیقی زندگی می کنید، شما می توانید یک خواننده باشید.
ممکن است در نوجوانی چند پوستر از خواننده یا موزیسین مورد علاقه اتان را به دیوار چسبانده باشید، شاید هنوز هم وقتی موسیقی شگفت انگیزی می شنوید، برای دیگرام ارسال می کنید، این یعنی روح شما با موسیقی عجین شده است.
اگر در هنگام غم و شادی به موسیقی پناه می برید، باید گفت موسیقی برای شما تنها یک دارو نیست، چیزی از دورن شما با صدا پیوند خورده است.
تمامی این ویژگی ها، نشان از آن دارد که روح شما، موسیقی را درک کرده و در نتیجه استعداد ذاتی در این زمینه دارید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟

پس از شناخت واقعی صدای خود و پی بردن به این نکته که شما موسیقی را شناخته و درک می کنید، اکنون ممکن است به این فکر کنید که چه گام هایی را باید طی کرد تا یک خواننده ی واقعی شد؟
گام اول: صدای خود را کنترل کنید
روی زمین بمانید! نت ها نباید توی هوا سرگردان باشند. به این معنا که هر نت باید در گام خود اجرا شود. خواننده ای که کنترل خوبی روی صدای خود داشته باشد ارزش هر نت را می داند و آن را درست اجرا می کند. پرش های زیاد و یا بالعکس اجرا نکردن کامل هر نت می تواند تاثیر منفی بر اجرای شما داشته باشد. یک خواننده حرفه ایی، بی شک کنترل صوتی قوی دارد.
گام دوم: به کلمات احترام بگذارید
صدا گویاترین ابزار ارتباطی بشر است، اما فراموش نکنید می تواند کسل کننده ترین نیز باشد. کلمات بهترین پل ارتباطی شما با مخاطب است. خواه روی استیج ایستاده باشید و خواه در جمع کوچک دوستانه. شما باید به حس هر کلمه در متن ترانه دقت کرده و آن را به تمامی بیان کنید. یک خواننده خوب، باید تمامی کلمات را واضح و درست تلفظ کند. او باید با وجود تمامی فراز و فرود ها همچنان تلفظ درستی داشته و کلمات را دقیق ادا کند.
گام سوم: تن صدای مناسب
بسیاری از افراد ممکن است یک نت را خیلی بلند یا بالعکس خیلی کوتاه و آرام ادا کنند. اگر می خواهید شنیده شوید با تن مناسب بخوانید.
اکنون خود را در یک ارکستر بزرگ تصور کنید، شما باید تن صدای مناسبی داشته باشید، این تنها راهی است که با نت های نوازندگان هماهنگ خواهید شد. به طور کلی یادگیری آواز با درجه صدای مناسب، ا نکات مهمی است که هر خواننده خوب باید بدان توجه داشته باشد.
گام چهارم: سبک مناسب خود را پیدا کنید
دنیای موسیقی به طرز شگفت انگیزی متنوع است و اگرچه همه ما ممکن است بتوانیم خواننده شویم اما باید توجه داشت که صدای ما با یکدیگر متفاوت است. نکته مهم در این رابطه، انتخاب سبک مناسب با توجه به تن و نوع صدای هر فرد است.
اگر یکی از دوستانتان، تصنیفی عاشقانه را با صدای زبر و سنگین بخواند و یا بالعکس با صدایی ملایم و نازک، یک ترانه ی متال اجرا کند، عکس العمل شما چه خواهد بود؟ بدون شک با خود می گویید او هرگز خواننده خوبی نخواهد شد. اما حقیقت چیز دیگریست. دوست شما سبک مناسب خود را پیدا نکرده است.
یک خواننده خوب علاوه بر آنکه تن صدای خود را با سبک موسیقی مورد نظر هماهنگ می کند، با درک صحیح از صدای خود، سبکی را انتخاب می کند که با توانایی های صدایش هماهنگ باشد.
گام پنجم: همیشه خوب بمانید
پیوستگی در طول یک اثر، از ویژگی های مهم تمامی موزیسین هاست. اگر چند نت را به درستی اجرا کرده و بعد از آن اجرای ضعیفی داشته باشید، آنچه از شما به یاد می ماند، تنها یک اجرای ضعیف است.
داشتن صدای خوب به معنای داشتن صدای خوب در تمام طول آهنگ است. در واقع شما باید کنترل صدا، تن مناسب و …. را در تمام طول یک اجرا رعایت کنید.
گام ششم: از گوش های خود استفاده کنید
شما باید گوش دهید! خوانندگان خوب به همان اندازه که از صدای خود بهره می گیرند، از گوش های خود استفاده می کنند. گوش های آنها ابزاری برای کمک به پروش صدای آنها است.
گوش شما به عنوان یک خواننده به شما اجازه می دهد:

  • صدای خودر را بشنوید و آن را کنترل کنید
  • لحن خود را هنگام خواندن تنظیم کنید
  • اطمینان حاصل کنید که میزان صدای شما با موسیقی تعادل دارد
  • صدای گروه یا خوانندگان همکار خود را بشنوید و مکمل خوبی برای آن ها باشید
  • آگاهی عمومی موسیقی خود را توسعه دهید

گام هفتم: دامنه صدای خود را بشناسید
حتی بزرگترین خوانندگان دنیا نمی توانند تمام نت را بخوانند. شما باید دامنه ی صدا خود را بشناسید. در واقع ، این اغلب نشانه های یک خواننده آماتور است که نت هایی خارج از محدود آواز خود اجرا کند. عدم رعایت این نکته باعث می شود بسیاری از نت ها درست اجرا نشوند. این امر می تواند به تارهای صوتی شما صدمه بزند و رویای خوانندگی را برای همیشه نابود کند.
گام هشتم: درست نفس بکشید.
تنفس برای آواز خوب کاملاً ضروری است. یک خواننده خوش صدا به اهمیت تنفس واقف است. او می داند آواز خواندن در سطح حرفه ایی به تنفس درست بستگی دارد.
بدون تنفس مناسب ، حتی خواننده ای با استعداد نیز با عملکرد متوسط روبرو خواهد شد. شما باید آواز خواندن را همزمان با توجه به تنفس خود و نحوه تأثیر آن در بیان و لحن تمرین کنید.
گام هشتم: سادگی رمز ورود به قلب مخاطب است
معمولا به جز در مواقعی نادر، مردم می خواهند ترانه ای را بشنود که ساده و رسا بیان می شود. کلمات و نت ها اگر به شیوه ای روان و ساده ادا نشوند؛ تاثیر خود را از دست می دهند. موسیقی ابزاری برای آرامش است. همین امر لزوم، روان خوانی و سادگی در اجرا را ثابت می کند.
اگر مخاطب احساس کند که خواننده برای ادای کلمات به تارهای صوتی خود فشار می آورد و یا برای اجرای هر نت (خصوصاً در نت های بالا) با تنش مواجه است،برای او نیز سخت است که از آواز لذت ببرد.
تنش یا فشار در تارهای صوتی باعث می شود، تنفس و اجرای صحیح نت ها بسیار سخت تر شود. در این شرایط بهترین کاری که می توانید برای صدای خود انجام دهید این است: بدن خود را آرام کنید!
گام نهم: مراقب صدای خود باشید
یاد بگیرید که عاشق صدای خود باشید. صدا یک قسمت طبیعی بیولوژیکی بدن شما است. بدین معنا که در صورت عدم مراقبت می تواند آسیب پذیر باشد.
اگر می خواهید صدای خوبی داشته باشید ، باید از آن مراقبت کنید. مربیان آواز می توانند در مورد چگونگی مراقبت از صدای خود به شما کمک کنند. این مراقبت ها شامل گرم کردن قبل از آواز خواندن، تنفس مناسب ، جلوگیری از فشار به تارهای صوتی و…. است. اگر می خواهید همیشه یک خواننده باشید، صدای خود را مانند عضوی از بدنتان پذیرفته و از آن مراقبت کنید.

در دوره های صداسازی چه‌چیزی آموزش داده می‌شود؟

در این دوره ها به شما آموزش داده می‎شود که:

  • تنفس درست داشته باشید و از هوا برای آواز خواندن به خوبی استفاده کنید.
  • به درستی موقعیت بدن خود را در هنگام آواز خواند انتخاب کنید.
  • نحوه بیان و طرز ادای درست حروف را بدانید.
  • با مفاهیمی چون ارتفاع صدا، تن صدا، ویبراتور و… آشنا شوید.
  • سبک‌های آواز را بشناسید.
  • بدانید طبقه‎بندی صدا چیست.
  • لرزش صدایتان هنگام صحبت کردن در جمع را برطرف کنید.
  • صدای ضمخت و خشن را از بین ببرید.
  • گرفتگی صدایتان را برطرف کنید.

با توجه به این‎که به مرور زمان، شما حنجره و تارهای صوتی خود را ورزیده می‎کنید، این دوره‎ها کمتر از شش ماه نخواهند بود و میزان پیشرفتتان کاملا وابسته به خود شما و تمرینتان است و از فردی به فرد دیگر متغیر است. در پایان یک دوره صداسازیِ موفق، شما به شناخت کاملی از صدای خود می‎رسید و در اجراهای خود می‎توانید از تمام ظرفیت صوتیتان استفاده کنید. نکته مهمی که باید یادآوری کنیم، این است که کلاس صداسازی و خوانندگی در کنار خوبی‎هایی که دارند یک نقطه عطف بسیار مهم دارند آن هم انتخاب استادی مجرب و کارآزموده است. شما از طریق اساتید مجرب آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان تمام اصول صداسازی، اوج خوانی، بم خوانی و … راخواهید آموخت. برای کسب اطلاعات بیشتر به دوره مربوطه مراجعه نمایید یا برای مشاوره بیشتر با ما تماس بگیرید.

دسته بندی ها:مقالات